Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-03 17:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sl-aterupptar-biljettkontroller/

STHLM

SL återupptar biljettkontroller

Foto: Ali Lorestani/TT

Från och med i morgon, onsdag den 29 juli, återupptas den ordinarie biljettkontrollen i SL-trafiken. I april upphörde kontrollerna på grund av coronapandemin, och sedan dess har SL förlorat runt 100 miljoner kronor i veckan.

– Vi har en halvering av resenärer men en fördubbling av fuskare, förklaras beslutet av Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Det var i april som SL slutade med sina biljettkontroller. Nu konstaterar SL att många sedan dess har passat på att resa utan biljett. Tillsammans med minskat resande på grund av coronapandemin har det inneburit förlorade biljettintäkter med cirka 100 miljoner kronor i veckan.

– Många har sett det som ett bra tillfälle att resa, framför allt buss, utan att betala. Och på pendeltågen har vi en fördubbling av inrapporterade plankningar från stationsvärdarna, säger Claes Keisu till DN. 

Han summerar läget med orden:

– Vi har en halvering av resenärer men en fördubbling av fuskare. Det är ett bekymmer.

Till skillnad från före pandemin, då kontroller gjordes ombord på färdmedlen, kommer kontroller nu att göras vid avstigning för att inte riskera smittspridning.

– Vi bedömer att det här kan göras på ett säkert sätt, säger Claes Keisu. 

– Om både kontrollant och resenär sträcker ut en arm så blir det två meters avstånd.

Kontrollanterna kommer också ha handsprit och möjlighet att använda plasthandskar.

Enligt SL ligger biljettfusket vanligen på 3–4 procent per år. Under 2019 innebar det 270 miljoner kronor i förlorade intäkter. Under maj och juni i år har fusket fördubblats. I juni var det över 80.000 som hoppade över pendeltågsspärrarna, enligt vad stationsvärdarna rapporterat in. 

I ett pressmeddelande säger SL:s trafikdirektör, Fredrik Cavalli-Björkman:

– Vi behöver våra biljettintäkter för att kunna köra trafiken i full omfattning, och vi delar också budget med sjukvården i Region Stockholm. Bara det faktum att vi har biljettkontrollanter ute gör att benägenheten att betala för sig ökar.

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt