Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

SL-bussen missade vintertiden – för andra året i rad

Foto: Privat/Anna Frimodig.

Eftersom 05.30-bussen mot Slussen förbi Fisksätra inte dök upp förra året ringde Anna Frimodig SL för att försäkra sig om att den faktiskt skulle komma i år efter tidsomställningen. Det gjorde den inte.

För andra året i rad verkar SL ha fumlat med vintertidsomställningen – och på samma linje.

Frilansfotografen Anna Frimodig skulle i år liksom i fjol ta den sista nattbussen in mot Stockholm, och vis av erfarenheten från förra året, där bussen helt enkelt inte kom, ringde hon i fredags till SL för att kontrollera att det inte skulle bli samma problem i år.

– Jo då, den ska gå, det blev nog något fel förra året, sade de. Och även i den elektroniska informationen stod det att efter klockan 04.30 så skulle avgångarna gå enligt vintertiden. När man ringer till dem och kollar och så blir det ändå så här, det gör mig så himla ilsken! säger Anna Frimodig.

Hon skulle ta bussen från Ålgatan, två stationer från Fisksätra, för ett fotouppdrag, och hade stämt möte vid Slussen med flera andra personer.

Men bussen kom alltså inte, trots att även skylten på hållplatsen annonserade att den skulle komma.

Anna Frimodig
Anna Frimodig Foto: Privat

På Keolis, bolaget som kör bussarna på SL:s uppdrag beklagar man det som hänt. 

– Jag har pratat med vår depåchef, och det är med största sannolikhet den mänskliga faktorn som ligger bakom. I vår planering skulle de som börjar före klockan 3 köra på sommartid hela passet ut, och de som börjar efter köra på vintertid. Den här föraren har troligen hamnat fel på klockslag, säger Anna Engelbert, pressansvarig på Keolis. 

Resenären hade ju ringt och kontrollerat i förväg så att det inte skulle hända?

– Det är jättetråkigt att det händer två år i rad på den här linjen. Resenären har gjort allt för att inte drabbas av tidsomställningen det kan vi bara ytterst beklaga från vår sida, säger Anna Engelbert. 

Nu har Keolis ställt in ett larm som ska varna nästa år, så att det inte händer en tredje gång. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.