Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-21 00:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sl-byter-operator-rekordstor-upphandling-vard-runt-50-miljarder/

STHLM

SL byter operatör – rekordstor upphandling värd runt 50 miljarder

SL:s upphandling av en ny aktör blir den största offentliga upphandlingen genom tiderna i Sverige.
SL:s upphandling av en ny aktör blir den största offentliga upphandlingen genom tiderna i Sverige. Foto: Karin Törnblom/TT

När SL upphandlar en ny aktör till Stockholms tunnelbana blir det den största offentliga upphandlingen i Sveriges historia, enligt region Stockholm. Det totala värdet beräknas landa på mellan 40 och 50 miljarder kronor.

TT Text

Antalet resenärer per dag i Stockholms tunnelbana har ökat med 100.000 personer sedan 2009, och enligt region Stockholms prognoser väntas befolkningsökningen i tunnelbanans upptagningsområde öka med drygt 50 procent de kommande 30 åren.

För att få ekvationen att gå ihop påbörjade regionen utbyggnaden av tunnelbanesystemet 2019. Nya tunnelbanevagnar ska successivt introduceras, tunnelbanan ska byggas ut med 18 stationer och systemet ska få tre mil nya spår.

På tisdag nästa vecka påbörjas parallellt upphandlingen för ansvaret som innefattar tunnelbanans drift, fordon, stationer och hela den kringliggande verksamheten. I dag drivs detta av Hong Kong-baserade MTR.

– Vi vet att det här är ett internationellt sett oerhört eftertraktat kontrakt. Vi har fått goda signaler från omvärlden om att det finns ett stort intresse hos många välrenommerade tunga aktörer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

”Vi vet att det här är ett internationellt sett oerhört eftertraktat kontrakt”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
”Vi vet att det här är ett internationellt sett oerhört eftertraktat kontrakt”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. Foto: Magnus Hallgren

Kontraktsvärdet uppgår, mellan tummen och pekfingret, till omkring 40 till 50 miljarder kronor och blir därmed inte bara den största offentliga upphandlingen i Sveriges historia, utan troligtvis också den största ickemilitära upphandling i världen det år den går i lås.

– Vi vet att kollektivtrafiken som helhet står inför stora förändringar, med teknikskiften och behov av att tänka nytt. Det är en oerhört central verksamhet där vi har oerhört högt ställda krav på den som kör tunnelbanan.

MTR fortsätter att köra tunnelbanan till 2023, med möjlighet till förlängning, som längst till slutet av 2025. Upphandlingen är beräknad att avslutas vid årsskiftet 2023-2024.

– Under upphandlingen är det här ingenting som resenärerna kommer att lägga märke till. På sikt är målet att det här ska påverka resenärerna till det positiva. Vårt fokusområde de kommande åren är att vi ska få fler, nöjdare och tryggare resenärer, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer:

Nu ska SL:s biljettsystem göras om – nya priser att vänta

Nytt förslag från SL: Förläng Roslagsbanan

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt