Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

SL: Det är inte spärrarna som är flaskhalsen

Det är trångt vid Gullmarsplan
Det är trångt vid Gullmarsplan Foto: Pi Frisk

Resenärer vädjar nu till SL om att ta bort spärrlinjen vid Gullmarsplan för att minska trängseln under renoveringarna av Gröna linjen. Men det är inte aktuellt, enligt SL. 

– Vi har undersökt möjligheten att ta bort spärrarna och kommit fram till att det inte är spärrarna som är flaskhalsen, utan snarare trappan, säger Alexander Krajisnik, på SL:s pressavdelning.

På måndagen inleddes de planerade renoveringarna av Gröna linjen och precis som förväntat blev det riktigt trångt för resenärerna. Särskilt besvärligt är läget för de som reser från Skarpnäck eller Farsta som tvingas till flera byten.

Gullmarsplan har blivit kaosets nav – mycket beroende på biljettviseringen som orsakar långa köer när tusentals resande ska byta tåg.

Detta har fått många resenärer, bland annat på SL:s Facebooksida, att vädja om att spärrlinjen vid Gullmarsplan ska slopas tillfälligt för att förbättra flödena. 

Alexander Krajisnik på SL:s pressavdelning uppger att man har undersökt den möjligheten, men kommit till slutsatsen att det inte skulle hjälpa eftersom flaskhalsen istället utgörs av trappan ner till perrongerna.

– Dels är det bara en trappa och dels kan den uppfattas som smal. Spärrar finns det flera och de går runt i en halvmåne, så det är inte spärrarna som är flaskhalsen.

Kommer ni göra något annat för att avhjälpa problemen?

– Vi kommer att fortsätta med de informationsinsatser som vi har, bistå resenärer vad gäller information, säger Aleksander Krajisnik.

– Vi har försökt informera långt i förväg om att det kommer blir ett stort tryck så man får försöka ha överseende med att det är lite trångt. Det är väldigt många resenärer som ska samsas på samma plats, men vi behöver göra den här upprustningen. 

Tomas Eriksson (MP), gruppledare i landstinget, anser att spärrarna bör öppnas tillfälligt:

– Vi förstår att det blir störningar när man gör ombyggnationer i kollektivtrafiken och behöver stänga av trafiken, men vi som politiker har också skyldighet att vidta alla åtgärder som går för att minimera störningarna. Vi tror att öppna spärrar kan vara en åtgärd för att minska den akuta trängseln på perrongerna. 

– Vi vill även att SL snabbt utreder om det behövs sättas in fler bussar både mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, men även direktbussar för att minska problemen, skriver Tomas Eriksson i ett mejl.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.