Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-09 07:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sl-drar-ned-pa-busstrafik-och-lokalbanor-pa-mandag/

STHLM

SL drar ned på busstrafik och lokalbanor på måndag

Foto: Hasse Holmberg/TT

SL drar ned på busstrafik och lokalbanor med 25 till 40 procent på måndag på grund av coronaläget. Tunnelbanan, pendeltågen och skärgårdstrafiken kör som vanligt.

– Vi befinner oss i en helt unik situation där personalläget är ansträngt i hela samhället. Det gäller även våra trafikentreprenörer, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid SL.

På måndag kör SL reducerad trafik meddelade trafikförvaltningen på torsdagen. Beslutet har tagits i samråd med trafikbolagen som kör trafiken.

– Vi har en del frånvaro bland förarna och räknar med fler. Därför behöver vi minska busstrafiken och lokalbanorna, det varierar mellan 25 till 40 procent i snitt, det skiljer sig mellan linjer och trafikslag, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.

Den indragna trafiken gäller bussar och lokalbanor. Tunnelbanan, pendeltågen och skärgårdstrafiken kör som vanligt.

– Vi har många hållplatser och stationer så vi kan inte byta ut tidtabellerna på alla platser. Vi hänvisar därför till reseplaneraren för att kunna se vilka turer som går. Vi kommer även att sätta in förstärkningstrafik i rusning och de kommer inte att vara sökbara i systemen, säger han.

Roslagsbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och Spårväg City körs med färre avgångar på vardagar. På morgnar och eftermiddagar körs även förstärkningsavgångar som inte kommer att vara sökbara i appar.

Information om vilka bussar och lokalbanor som går kommer att gå ut i trafikmiljöerna under fredagen och resenärer uppmanas att kontrollera via webb och mobil vilka bussar och tåg som går. Förändringen pågår tills vidare och trafiken kan om läget förvärras reduceras ytterligare.

– Det är ett väldigt speciellt läge och vi hoppas att resenärerna har förståelse för det. Det är för att säkra en stabil om än något reducerad kollektivtrafik, säger han.

Resenärer erbjuds inte att frysa sina periodkort på grund av den minskade trafiken eller få pengarna tillbaka.

– Nej, vi kan inte frysa ett kort. Reduceringen nu utgör inte den typ av förändring av trafikutbudet som gör att kunder kan lämna tillbaka sin biljett, eftersom tunnelbanan och pendeltågen går som vanligt, säger Andreas Strömberg, presstalesperson på SL.

Resandet med kollektivtrafiken i Stockholm har minskat under de senaste veckorna. Under förra veckan minskade antalet spärrpassager med 20 procent jämfört med samma vecka 2019. Även i busstrafiken kan man se motsvarande minskning av antalet påstigande. I inledningen av denna vecka är resandet bara omkring hälften av normalt.

Pendelbåtarna går som vanligt, med undantag för linje 80 som får en justering av trafiken med färre avgångar. Waxholmsbolagets trafik påverkas inte.

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt