Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-25 22:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sl-forlorar-hundratals-miljoner-nar-antalet-resenarer-minskar/

STHLM

SL förlorar hundratals miljoner när antalet resenärer minskar

Det minskade antalet resenärer i kollektivtrafiken innebär stora inkomstbortfall för SL.
Det minskade antalet resenärer i kollektivtrafiken innebär stora inkomstbortfall för SL. Foto: Vanni Jung Ståhle

En effekt av coronapandemin är att alla medborgare som kan jobba hemifrån uppmanas göra det. Det har omedelbart lett till minskat pendlande, och SL tror att en långvarig nedgång kan betyda hundratals miljoner kronor i uteblivna intäkter.

– Vi spekulerar inte i hur stort det ekonomiska bortfallet blir. Det är inte en faktor just nu, säger miljö- och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

Ända sedan det nya coronaviruset nådde Sverige har vardagen påverkats allt mer för alla i landet. Måndagen den 16 mars uppmanade statsepidemiolog Anders Tegnell alla med möjlighet att arbeta hemifrån att också göra det. Effekten syntes snabbt i Stockholms kollektivtrafik. Dagarna efter Tegnells uppmaning var resandet bara omkring hälften av normalt, och SL började göra stora nedskärningar i antalet avgångar i sin busstrafik med hänvisning till att hög sjukfrånvaro ställde till med bemanningsproblem.

Det minskade antalet resenärer är ekonomiskt kännbart för SL, som får in ungefär hälften av sina intäkter genom biljettförsäljning . När DN har talat med företrädare för SL har de sagt att det är svårt att säga hur mycket man förlorar just nu, men bedömningen är att det kommer att handla om flera hundra miljoner kronor om situationen blir långvarig.

– Vi kan se i vår omvärld att kollektivtrafikmyndigheter både i Sverige och internationellt vittnar om stora förluster till följd av att resenärer inte reser och köper biljett i den omfattning som är normalt. Det gäller också SL-trafiken, konstaterar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Han vill dock inte bedöma i siffror vilka summor SL:s förluster kan handla om.

– Det är för tidigt att säga hur mycket, precis som vi inte kan spekulera i hur det påverkar skatteintäkter i kommuner framöver. Det finns väldigt många parametrar att ta in och titta på.

Region Stockholms miljö- och kollektivtrafikregionråd, Tomas Eriksson (MP), säger:

– Det här är inte en fråga som vi tar i beaktande just nu. Därför spekulerar vi inte i hur stort det ekonomiska bortfallet blir. Det är inte en faktor just nu. Är det någon part i samhället som tycker att vi ska göra det till en faktor så får de säga det.

Kristoffer Tamsons säger att det är för tidigt att säga hur omfattande förlusterna för SL blir.
Kristoffer Tamsons säger att det är för tidigt att säga hur omfattande förlusterna för SL blir. Foto: Vanni Jung Ståhle

Många branscher med vikande efterfrågan har börjat varsla sina anställda om uppsägning. Kristoffer Tamsons, som också är ordförande i organisationen Svensk Kollektivtrafik, berättar vad han sett i denna bransch.

– På bussidan har vi sett de första konkurserna på andra håll i Sverige, och trafikoperatörer där har flaggat för att det kan bli aktuellt med varsel. Men jag har inte fått några sådana signaler här i länet.

I Region Stockholm planeras flera stora infrastruktursatsningar, exempelvis den nya tunnelbanan som bland annat ska nå kommuner som Järfälla och Nacka. När de två regionpolitikerna ställs inför frågan om framtidsprojekten kan komma att påverkas av SL:s mångmiljonförluster är de lika tydliga som eniga.

– Svaret på den frågan här och nu är nej, säger Kristoffer Tamsons.

– Investeringarna är ju en oerhört central del i att bygga ut kollektivtrafiken och ställa om till en klimatneutral region i perspektivet 2030, säger säger Tomas Eriksson och fortsätter:

– Men även om vi går ner i en lågkonjunktur så är det oerhört viktigt att vi håller i våra investeringar som en del i att motverka en sådan lågkonjunktur.

Han betonar också att SL:s minskade intäkter inte på något vis är orsaken till att antalet avgångar har skurits ner, vilket har lett till trängsel på många bussar i Stockholmstrakten nu i veckan, och som i sin tur har orsakat en kritikstorm mot SL. Även Folkhälsomyndigheten har riktat kritik mot SL beträffande de fullsatta bussarna.

– Det handlar bara och uteslutande om tillgången till personal som kan framföra våra fordon, säger Tomas Eriksson.

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt