Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

SL lovar säkrare spärrar

Spärrarna i tunnelbanan kommer att göras om. Och det ska ske efter att ha man har talat med resenärerna.

På torsdagskvällen samlades leverantören, säkerhetsavdelningen, tekniker och SL:s ledning för att diskutera de problem med spärrarna som DN slagit larm om. Ett stort antal personskador under de senaste sex månaderna har gjort problemet akut.

– Det viktigaste är att säkra spärrpassagen och att vi ökar takten i arbetet, säger SL:s kommunikationschef Suss Forsmann Thullberg till DN.se strax efter det att mötet avslutades vid 20.30-tiden på kvällen.

För att få fram så mycket information som möjligt kommer SL nu att vända sig till resenärerna genom att skicka ut intervjuare på plattformar och vid spärrar. I veckan som kommer ska man också träffa leverantören av spärrarna för att ”ställa tydligare krav” på vad de kan förbättra.

– Stockholmarna måste få vad de behöver, säger Suss Forsmann Thullberg. Våra resenärer ska inte göra sig illa när de reser.

SL talar nu om att göra en fullständig översyn men kommunikationschefen poängterar också att man inte börjar från noll, mycket av problematiken är redan känd. Däremot ökar alltså takten i arbetet.

Och den 25 september ska SL presentera en handlingsplan för landstingets trafiknämnd.

Hur stort är problemet?

– För dem som drabbas jättestort. För oss är det också stort.

Var inte detta något som ni borde ha kollat innan ni köpte spärrarna? Gjordes inga kontroller då?

– Vi gjorde tester när vi köpte spärrarna. Men när de kommer ut i verkligheten så är det mycket som spelar in. Hur stationen ser ut, hur många som trängs där, hur resenärerna går in och ut. Man kan ju simulera sådant men det är först när spärrarna kommer på plats som man verkligen ser hur de fungerar.

Är problemet lösbart?

– Vår bedömning är att det går att lösa.

Hur lång tid kommer det att ta?

– Vår målsättning är att vi ska få olyckstrenden att minska, få skadetillbuden att vända och se till att allt blir säkrare från och med nu och framåt. Men det här är ett kontinuerligt arbete som vi alltid kommer att få ägna oss åt.

Måste resenärerna gå kurs för att lära sig gå säkert i en spärr?

– Man ska inte behöva lära sig hur man går igenom en spärr. Men det vi kan se är att vi måste bli bättre på att tala om hur man ska göra. Bland annat måste vi se över hur vi skyltar och informerar om hur spärrarna fungerar.

Torsdagens möte gav inga konkreta förslag på hur spärrarna ska bli säkrare. Det kommer att presenteras först sedan ytterligare information samlats in.

På Facebooksidan ”Skrota SL-spärrarna”, som startades på torsdagen, skriver flera resenärer och berättar om sina problem med spärrarna:

Joachim Kåhlman: ”Att passera spärrarna med ledarhund är livsfarligt. Senast igår fick min ledarhund spärren i huvudet på Farsta. Fullständigt livsfarligt.”

Johanna Mea Mannung: ”Vet inte hur många gånger de försökt klippa av mig eller min dotters barnvagn på mitten... Lite irriterad på att jag inte skadeanmälde när jag fick ett rejält blåmärke på överarmen.”

Jessica Smaaland: ”Värdelösa saker! INTE lätt när man fastnar med rullstolen och klämmer händerna på köpet!”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.