Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-29 12:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sl-om-dubbeldebiteringarna-valdigt-olyckligt-och-pinsamt/

STHLM

SL om dubbeldebiteringarna: ”Väldigt olyckligt och pinsamt”

”Vi har brustit i vår information om riskerna, både när det gäller betalkort och mobilbiljett och det gröna kortet. Ett har arbete har redan påbörjats med att se över hur vi kan göra det tydligare”, säger Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
”Vi har brustit i vår information om riskerna, både när det gäller betalkort och mobilbiljett och det gröna kortet. Ett har arbete har redan påbörjats med att se över hur vi kan göra det tydligare”, säger Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Foto: SL

Efter hundratals fall där resenärer uppgett att de blivit felaktigt debiterade i SL:s nya betalsystem ska informationen nu ses över.

– Det är uppenbart att vi måste ge bättre information om riskerna med systemet. Det är pinsamt att vi inte insett det förrän nu, säger Claes Keisu pressansvarig på regionen trafikförvaltningen.

SL lovar också att ”skyndsamt” titta på Björn Finérs fall.

Betala med via SL-appen i mobilen, betala direkt med betalkortet, med direktbetalning via din bank – allt går ut på att det ska bli så enkelt som möjligt att göra rätt för sig när man åker kollektivt.

Men att tekniken riskerar att bli dubbeldebiterad har SL legat lågt med. Enligt Claes Keisu informeras kunder om riskerna i samband med att man i februari i år införde möjligheten att betala direkt med betalkortet. Informationen finns på SL:s hemsida – men är långt ifrån lättillgänglig.

– Vi har brustit i vår information om riskerna, både när det gäller betalkort och mobilbiljett och det gröna kortet. Ett har arbete har redan påbörjats med att se över hur vi kan göra det tydligare, säger Claes Keisu.

Enligt honom har SL:s utvecklare har lagt in en prioritet så att ett grönt kort ska läsas före de andra, sedan QR-kod och sist betalkort.

– Men om prioritetsordningen ska hålla måste läsaren uppfatta att det finns ett grönt kort att läsa. Det innebär att det inte är säkert att blippa en plånbok eller en väska. Om ett betalkort ligger närmast läsaren finns risk att det läses först. Om läsaren känner av fler betalkort bör det i de flesta fall uppstå en så kallad card clash där inget händer och man får sedan blippa rätt betalkort igen, fortsätter Keisu.

Vad har ni hittills gjort för att informera resenärerna?

– Det finns som sagt information på vår hemsida. Men vi måste ta ett nytt grepp om den här frågan, det är uppenbart, upprepar Claes Keisu.

Kan man inte tekniskt lösa det här problemet?

– Det finns ingen teknisk lösning som spärrar för dubbeldebitering. Det som finns är prioriteringsordningen i systemet, alltså i vilken ordning olika bärare ska läsas. Om man lägger hela plånboken på läsaren kommer inte systemet att kunna veta vilket av korten som resenären vill ska debiteras.

I dag finns det alltså bara en lösning: för att helt undvika risken för dubbeldebitering måste man ta ut det kort man vill blippa ur plånboken eller mobilfodralet när man blippar det. Man får heller inte ha sitt betalkort inlagt i mobilen – vilket allt fler har – när man blippar en biljett i telefonen.

– Vi har exempel på att det blivit dubbeldebiteringar då plånbok eller mobil lagts mitt emellan läsarna, det vill säga, ett inlagt betalkort i en mobil har debiterats samtidigt som ett Accesskort debiterats, säger Claes Keisu.

Men har ni inte testat systemet?

– Det är klart att det har testats. Och på så sätt är det pinsamt att vi inte insett förrän nu att vi måste informera bättre om riskerna.

Totalt har SL fått in 509 reklamationer om dubbeldebiteringar sedan i februari. Då det görs två miljoner resor per dag anser SL att risken att drabbas är ”liten”.

Om man upptäcker att man är drabbad ska man höra av sig till SL:s kundtjänst. Då måste man kunna visa att man haft ett grönt kort med en giltig biljett och ett utdrag som visar att banken dragit pengar.

Kitty Gradeborn Backlund, som fick tillbaka 76 kronor, var det en komplicerad historia och som hon berättar i en annan DN-artikel fick hon ett ampert svar av SL: ”I detta fall har vi valt att göra ett undantag att ersätta dig, vänligen notera att om fel sker i framtiden så kommer inget undantag göras.”

– Det var väl hårt och kunde verkligen ha formulerats bättre. Där vill vi se en förändring och vi har tagit upp detta med vår kundtjänst, säger Claes Keisu.

På SL:s hemsida finns det en samling frågor och svar kring det gröna kortet. En av dem lyder: Varför ska jag skaffa ett grönt SL-kort när jag enkelt kan resa och betala och läsa av biljetten i mobilen?

”Det behöver du inte. Fortsätt gärna att blippa mobilen. Det gröna SL-kortet finns för de som gärna vill blippa ett fysiskt kort i stället för att blippa mobilen”, skriver SL på sin hemsida.

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt