Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 00:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sls-nya-grepp-kroppskameror-pa-biljettkontrollanter/

STHLM

SL:s nya grepp – kroppskameror på biljettkontrollanter

En biljettkontroll vid Slussens tunnelbanestation.
En biljettkontroll vid Slussens tunnelbanestation. Foto: Roger Turesson

Nu börjar biljettkontrollanterna i SL-trafiken att använda kroppskameror. Till en början kommer tolv kontrollanter att utrustas med kamerorna – men försöket kan byggas ut till att omfatta ännu fler i framtiden om den blågröna majoriteten får som den vill.

Anton Säll
Rätta artikel

Enligt Stockholms läns landsting ska kamerorna både ta upp ljud och bild. Användaren styr när kameran ska slås på och bildmaterialet skickas sedan till en lokal server.  Kameran ska antingen sitta på uniformen eller bäras runt halsen på biljettkontrollanten.

Enligt SL kan varken användaren eller tredjepart komma åt klippen eftersom de är krypterade. 

Om den blågröna majoriteten i landstinget får som den vill kommer kameraövervakningen att byggas ut ytterligare i kollektivtrafiken. Bland annat vill de ha realtidsuppkopplade kameror på bussarna och fler kameror utanför stationsentréerna. 

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) hoppas att kamerorna ska bidra till att minska antalet hotfulla och våldsamma situationer för kontrollanterna.

En kroppskamera som bärs av Arrivas personal i Skånetrafiken.
En kroppskamera som bärs av Arrivas personal i Skånetrafiken. Foto: Jan-Erik Jansson

Anledningarna till försöket, som ska pågår i två månader, är enligt den blågröna majoriteten att kontrollanterna ofta hamnar i utsatta situationer i sitt arbete. Anställda har vittnat om att kontrollerade resenärer kan bete sig hotfull eller till och med våldsamt när biljettkontrollerna genomförs.

Läs mer: Första blågröna landstingsbudgeten lovar fler bussar och fler biljettkontroller

Kan det inte få motsatt effekt med kroppskameror? Biljettkontrollanterna kan ofta redan nu hamna i utsatta situationer.

– Inget i de försök som har gjorts tyder på detta. Tvärtom så vittnar de olika försök och studier som genomförts om att det är ett viktigt verktyg. Både för att signalera att man riskerar att bli filmad. Men också att den som har gjort dumheter kan bli identifierad, säger Kristoffer Tamsons.

Skulle inte fler kollegor göra det ännu enklare för kontrollanterna än vad fler kameror gör?

– Det jobbar vi med också. Både med utökade biljettkontroller, men också stöd från ordningsvakter och krav från polisen om gemensamma ordningsinsatser. Vid vissa tidpunkter och vissa platser så finns det förekomster av människor som vill göra allt annat än rätt för sig i kollektivtrafiken. De tar till orimliga ord och våld, säger Kristoffer Tamsons.

Han fortsätter:

– Vi vill ha fler kollegor, mer ordningsvakter och oftare hjälp av poliser. Sedan har jag tidigare öppnat för att man bör se över lagen gällande hot och våld mot dem som arbetar i kollektivtrafiken. De är samhällets hjältar och borde bli sedda som sådana. De borde kunna räkna med samhällets stöd.