Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

SL:s vd: Jag har också blivit klämd i spärren

SL:s vd har själv blivit klämd i spärrarna. Nu lovar han att de ska bli säkra. – Den 25 september ska jag överlämna en åtgärdsplan för ägarna, säger Anders Lindström.

Efter DN:s larm om de farliga spärrarna tar nu SL krafttag för att stoppa skadorna. Den första åtgärden blir att intervjua resenärerna för att få reda på vilka som är de största problemen.

På T-centralen möter DN resenärer som välkomnar initiativet.

– Även om det är väldigt sent. Problemet med att spärrarna slår igen för fort har pågått länge. SL måste omvärdera hela systemet. Det är överdrivet att lägga så mycket pengar på spärrarna, man borde lägga pengarna på att förbättra trafiken i stället, säger My Vingren, resenär från Vårby.

SL:s vd Anders Lindström leder arbetet i den högprioriterade säkerhetsfrågan efter gårdagens krismöte.

Varför agerar du först nu?

– För mig har det successivt pågått ett arbete att justera spärrarna. Det har ju hänt olyckor och incidenter ända sedan spärrarna infördes. Däremot är det självklart att om jag skulle ha underskattat problematiken så är det viktigt att vi inventerar helheten för att gå vidare ordentligt och tar bort de här riskerna. Det är inte acceptabelt.

Har du själv upplevt problemet?

– Ja, jag har också råkat ut för att spärren slagit igen på mig.

Varför reklamerar ni inte spärrarna?

– Min bild är att det är en inställningsfråga. Därför ska vi prata med leverantören och göra en probleminventering. Det kan handla om människors beteende, vi kanske måste ändra vissa rutiner. Jag vet inte om det är så att spärrarna slår igen för kvickt eller om vi har för dåliga instruktioner.

Ombyggnationen av spärrarna har kostat 220 miljoner kronor, är det ett fiasko?

– Det här är inget fiasko. Det är ett bra system som är väl övervägt med många goda sidor. Det ena är att det är en bra intäktssäkring och det and­ra är en bra ordning. Det gäller att hitta en bra balans.

Den 25 september ska Anders Lindström presentera en åtgärdsplan för landstingets trafiknämnd.

– Jag ska återkomma med en redovisning till ägarna, då ska jag redovisa kostnaden, vi ska ta fram ett underlag för att få en uppdaterad bild.

SL ska även analysera skadeanmälningarna för att se vem och vad som orsakar skadorna.

– Jag fick en reflektion i dag i en jämställdhetsdiskussion. Det är fler kvinnor än män som åker. Då tänkte jag genast: är det så att tekniken är anpassad till ett vanemönster medan våra resenärer tillhör en annan grupp. Man måste tänka i flera dimensioner.

När kan du lova att spärrarna fungerar?

– De fungerar i dag men vi har för många incidenter. Vi påbörjade arbetet i dag och fortsätter nästa vecka. Så fort vi har olika lösningar inför vi dem.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.