Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-04 15:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/slussenbygget-vantas-bli-minst-en-miljard-dyrare/

STHLM

Slussenbygget väntas bli minst en miljard dyrare än beräknat

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen, säger att fördyrningen till stor del handlar om de arkeologiska utgrävningarna.
Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen, säger att fördyrningen till stor del handlar om de arkeologiska utgrävningarna. Foto: Magnus Hallgren

Slutnotan för Slussenbygget väntas bli drygt 1,3 miljarder kronor högre än tidigare beräkningar. Det visar en ny lägesredovisning från projektet. 

– En stor del av fördyringen handlar om de arkeologiska utgrävningarna, säger kommunikationsansvarig Eva Rosman.

Inför torsdagens sammanträde i Stockholms stads exploateringsnämnd har en lägesrapport för Slussenbygget lämnats in. Enligt de nya beräkningarna i rapporten kommer projektet bli 3,5 miljarder kronor dyrare än de 12,1 miljarder man tidigare räknat med, något Svenska dagbladet var först med att rapportera. 

Samtidigt utgår beräkningarna från försäljningsinkomster från bland annat kontorsbyggrätter. Detta täcker upp för mer än hälften av de ökade kostnaderna och projektet landar på en nettoökning om drygt 1,3 miljarder.

– Vi ber inte om mer pengar. I genomförandebeslutet som togs 2015 så finns det en avvikelseram på 15 procent så vi behöver inte ha något nytt beslut från politiken, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig i Projekt Slussen.

Enligt Rosman är det delvis de arkeologiska utgrävningarna som görs i samband med bygget som leder till fördyrning av projektet, framför allt i form av tidsförlust. 

– Vi kom mycket längre ner i kulturlagren än vi trott. Detta är en av de största arkeologiska utgrävningarna i landet.

Även bussterminalen i Katarinaberget anges som en orsak till de ökade kostnaderna – luckorna som reglerar vattennivån i Mälaren och skyddar mot översvämningar innebar mer arbete än beräknat. Andra faktorer som spelat in är geotekniska förutsättningar. 

Eva Rosman säger att det finns goda skäl att tro att den nya prognosen kommer att stå sig.

– Nu är vi i princip halvvägs in i projektet. Vi har rivit, inventerat och pålat och vet hur långa pålar vi behöver i vattnet, hur berget beter sig och ser ut. Vi vet mycket mer i dag än tidigare. 

Läs mer: Ny prognos: Slussen kan bli nära en halv miljard dyrare

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt