Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-21 13:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/snart-ar-digital-kontakt-det-vanligaste-i-primarvarden-i-stockholm/

STHLM

”Snart är digital kontakt det vanligaste i primärvården i Stockholm”

Via 1177 Vårdguiden kan du få information om sjukdomar och hur du ska söka vård. Foto: Nicklas Thegerström

Användandet av digital kontakt med sjukvården fortsätter att öka i Stockholm. 

För Region Stockholms egen vårdapp ökar användningen, men det är de privata aktörerna som fortsätter att dominera marknaden.

– Det visar tydligt att stockholmarna förväntar sig att vården är tillgänglig digitalt, säger Daniel Forslund (L).

Regionen har under våren satsat på ökade öppettider i den egna vårdappen och nu ser regionen en ökad nedladdning som resultat, något SVT Stockholm skrev om under fredagsmorgonen.

Totalt har 7197 videosamtal genomförts sedan januari 2019, enligt siffror som sträcker sig till och med slutet av juni månad. Där syns en ökning från 509 samtal i januari till 1875 samtal i juni månad.

– Vi märker att det har tagit fart nu sista månaderna och det är kopplat till att vi ökat öppettiderna. Nu är besök via appen tillgängliga från klockan 07 till 21 alla dagar, säger Daniel Forslund (L), ordförande i Innovations- och utvecklingsutskottet i Region Stockholm, till DN.

Satsningen är en del i den ”digitala vårdgarantin” som utlovades i slutet av förra året då 11 miljoner kronor skulle öronmärkas i Region Stockholms budget just för att främja sjukvård digitalt.

Under våren har utbudet även utökats med bland annat möjligheter att träffa en barnmorska, en husläkare och möte med ungdomsmottagning via appen. 

– Snart är de digitala kontaktvägarna de vanligaste inom primärvården i Stockholm, säger Daniel Forslund (L).

E-tjänster inom vården i Stockholm ökar totalt sett i regionen. Det är nu 30.000 inloggningar per dag på 1177 Vårdguidens e-tjänster, där man bland annat kan se sin journal och sina recept. Tidsbokning online har ökat med närmare 400 procent under de senaste två åren.

Trots den ökade användningen och nedladdningen av Region Stockholms egen app är det de privata aktörerna som används mest bland stockholmarna. De privata aktörerna, som till exempel Kry och Min Doktor, har sammantaget cirka 15.000 till 20.000 besök per månad, enligt Forslund.

– Det visar tydlig att stockholmarna förväntar sig att vården är tillgänglig digitalt, säger Daniel Forslund (L).

Läs mer: 11 miljoner satsas på digital vårdgaranti i Stockholm