Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Snart enhetspris på enkel SL-resa

Det är krångligt för den som reser sällan med enkelbiljett. Nu vill Moderaterna i landstinget ändra på det.
Det är krångligt för den som reser sällan med enkelbiljett. Nu vill Moderaterna i landstinget ändra på det. Foto: LARS EPSTEIN

Snart kan det enhets­taxa för enkelresor med SL bli verklighet.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) medger att dagens biljettsystem är krångligt för den som inte har periodkort och sträcker ut en hand över blockgränsen för en förändring.

Priset för en enkel biljett ska utredas, men klart är att korta resor med förslaget blir dyrare.

De politiska blocken i landstinget har i över ett decennium slagits om zontaxa eller enhetstaxa i kollektivtrafiken. De rödgröna anser att en enhetstaxa är rättvis, gör länet rundare och gör det möjligt för låg­inkomsttagare i förorten att resa. De borgerliga anser att det är orättvist att det ska vara lika dyrt att åka med tunnelbanan en station som att åka från Stockholm till Nynäshamn eller Norrtälje.

När Moderaterna nu byter fot kan enhetstaxa för enkla biljetter snart bli verklighet.

Enhetstaxan under det senaste rödgröna landstingsstyret fram till 2006 har – under borgerligt styre – utvärderats som dyrt för skattebetalarna. Andra utredningar, initierade av de rödgröna partierna, har visat att det inte behöver bli så dyrt om priset för en enkelresa läggs lite högre än dagens lägsta enkelpris.

Inget vet vad ett enhetligt pris skulle betyda för SL:s knackiga ekonomi i dag och frågan om zontaxa kontra enhetstaxa har i flera år varit en fråga enbart i det politiska skyttegravskriget om vem som vet bäst. Snart kommer den med all sannolikhet upp i dags­ljuset och utreds. En parlamentarisk utredning om biljett- och taxesystemet har nyligen inletts och Moderaterna öppnar nu för enhetligt pris på alla enkelresor.

– Det är ingen tvekan om att resenärer som inte åker varje dag upplever biljettsystemet som krångligt och svårbegripligt. Vi moderater har oavsett om det är rätt eller fel uppfattas som försvarare av den här tekniska lösningen. Jag bryr mig egentligen inte om tekniken, det viktiga är att systemet ska vara enkelt och att resenärer ska lita på det. Därför föreslår jag vad vi kallar ett enkelt pris på enkelbiljetter, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utspelet kan ses både som en följd av att reskassan inte fungerar lika enkelt och smidigt som avsett och som en utsträckt hand till oppositionen för en bred parlamentarisk uppgörelse om principerna för de framtida SL-taxorna.

– Enkelheten i sig har ett värde. Vi förlorar förmodligen resenärer enbart för att de inte förstår systemet. Resenärerna är också betjänta av att vi har en bred uppgörelse som inte ändras varje gång det blir maktskifte, säger Kristoffer Tamsons.

Han och andra moderater har kritiserat de rödgröna för att vara ansvarslösa och föreslå förändringar som urholkar SL:s ekonomi.

Är inte utspelet om enhetstaxa att se som en total helomvändning – från ansvarslös ena dagen till önskvärd nästa?

– Nej. Vi kommer inte att införa ett enhetligt biljettpris som äventyrar SL:s ekonomi. En del rödgröna förslag har varit väldigt oansvariga, säger Kristoffer Tamsons.

Han har fem kriterier som de nya enhetliga biljettpriserna ska uppfylla:

• Det ska vara enklare än dagens system.

• Det ska vara kostnadsneutralt, det vill säga inte bli dyrare för skatte­betalarna än dagens system.

• Det ska ligga till grund för ökat resande – SL-resandet ökar inte alls i takt med kostnaderna för trafiken.

• Det ska slå vakt om resenärer med månadskort och andra period­kort. 70–75 procent av resenärerna har i dag periodkort.

• Det ska inte äventyra rabatterna för barn, studenter och pensionärer.

En enhetstaxa kommer att betyda att det blir dyrare att åka enkel­resor med SL för den som i dag åker inom en och samma zon – hela tunnelbanenätet är en zon – och billigare för den som åker i mer än en zon. Hur mycket priset på de billigaste enkelbiljetterna kommer att höjas vill inte Kristoffer Tamsons spekulera om.

– Jag tänker inte leka biljett­expert. Pris och teknik måste utredas, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta. Taxetrasslet ska bort

I dag kostar en enkelresa med reskassa i en zon 25 kronor, i två zoner 37:50 och i tre zoner 50 kronor.

En enkelresa köpt i automat hos ombud, SL-center eller med mobil kostar i dag 36 kronor för en zon, 54 kronor för två zoner och 72 kronor för tre zoner.

En enkelresa köpt i spärr eller av konduktör kostar i dag 44 kronor i en zon, 66 kronor i två zoner och 88 kronor i tre zoner.

Hur mycket enhetspriset för en enkelresa blir är oklart. Det enda säkra är att det blir dyrare att åka inom en zon och billigare att resa genom flera zoner.

Tidigast nästa år kan en eventuell enhetlig taxa införas.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.