Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 11:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/snittvantetiden-for-att-komma-fram-till-polisen-37-minuter/

STHLM

Lång väntetid för att lämna telefontips till polisen

Den genomsnittliga kötiden för att lämna tips via 11414 var i augusti 37 minuter i polisregion Stockholm. Foto: Johan Nilsson/TT

Väntetiden för stockholmare som försökt lämna tips till polisen var under augusti ”oskäligt lång”, enligt polisen. Inte ens hälften av samtalen som placerades i kö nådde fram till en handläggare. 

– Det är väldigt olyckligt, säger Peter Allheim, ansvarig för utvecklingen av Polisens kontaktcenter, PKC.

Under flera år har det rapporterats om hur väntetiden för att på telefon lämna ett tips till polisen varit lång. Under våren startades ett projekt som bland annat syftade till att medborgarnas tips skulle prioriteras och att väntetiden för den som vill lämna sådan information skulle bli väsentligt kortare.

I augusti låg den genomsnittliga kötiden för att lämna tips via 11414 på mellan en och fem minuter – i alla regioner utom Stockholm. Där var den genomsnittliga väntetiden 37 minuter.

– Det är väldigt, väldigt olyckligt. Det handlar om att det funnits ett konfigurationsfel i vår tekniska lösning som vi identifierade vid den senaste kvalitetsuppföljningen av detta projekt, säger Peter Allheim, ansvarig för utvecklingen av Polisens kontaktcenter, PKC.

Av de cirka 1.000 samtal som i augusti hamnade i tipskön nådde ungefär 400 fram till en handläggare. 

När Värmdöbon Maria Böhm, i början av augusti, såg Nackapolisens uppmaning om att den som sett eller hört något gällande 12-årige Mahmouds försvinnande att höra av sig till polisen försökte hon ringa 11414 eftersom hon hade en iakttagelse att förmedla.

– Det stod att antingen kunde man prata med poliser som var ute i området, eller ringa 11414, säger Maria Böhm.

För den elektroniska rösten berättade hon att hennes ärende gällde tips och blev vidarekopplad för att lämna ett sådant.

– Jag satt i i kö i en timme och 16 minuter innan jag gav upp.

Några timmar senare försökte hon igen. Då köade hon i en och en halv timme innan hon lade på. 

– Då gick jag in på polisens sida och hittade ett formulär. Men det stod, som jag uppfattade väldigt tydligt, att ”här ska du inte lämna tips till pågående utredning”. Så då kunde jag inte lämna tips där heller.

Till slut skrev Maria Böhm en kommentar på polisens Facebooksida om den långa väntan på att få lämna tips och blev på så vis uppringd några dagar senare.

– Men om jag hade sett något ännu mer avgörande, hur hade jag kunnat kommunicera till polisen då?

Peter Allheim på Polisens Nationella operativa avdelning (NOA), säger att för den som har ett tips av mer akut karaktär är det inte 11414 som ska ringas – utan nödnumret 112.

– Om det rör sig om exempelvis försvunna personer eller skottlossning som skett i närtid så är det 112 man ska använda sig av, säger Peter Allheim.

Han säger att det är svårt att slå fast vad de långa väntetiderna kan ha fått för konsekvenser. 

– Den yttersta konsekvensen kan bli att det påverkar vår förmåga att gripa och lagföra. Tipsen är något som är extremt viktigt för oss och detta är förtroendeskadligt för polisen.

Däremot säger Peter Allheim att väntetiden för att lämna tips i juli och augusti inte varit längre än månaderna dessförinnan.

– Men den förbättring som var planerad skedde inte. Framöver kommer svarstiden även för tips i stockholmsregionen att ligga under fem minuter i medelvärde.

Läs mer: Polisen chanslös mot krypterade mobiler