Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Snön orsakar sopkaos i Stockholm

Sopberg på Strålgatan på Lilla Essingen på torsdagen – ingen hämtning har skett varken förra eller senaste onsdagen.
Sopberg på Strålgatan på Lilla Essingen på torsdagen – ingen hämtning har skett varken förra eller senaste onsdagen. Foto: Erik Ask

Mängden bortforslad snö i Storstockholm hittills denna vinter skulle fylla en femton mil lång rad med lastbilar. Samtidigt ligger det mycket snö kvar och orsakar stora problem för sophanteringen, inte minst i stadens ytterområden. Överfulla sopkärl har blivit en allt vanligare syn.

– Alla vi som sysslar med transporter har haft det väldigt, väldigt svårt att ta oss fram senaste dryga veckan. I ytterområdena har det varit rent kaotiskt, säger Ola Claesson, vd för Liselotte Lööf-bolagen som sköter stora delar av avfallshanteringen i Storstockholm, till DN.se på fredagen.

Med kraftigt begränsad framkomlighet följer att sophanteringen kommer efter. Att dra stora 660-literskärl på gator och trottoarer som inte är röjda låter sig inte göras.

– Kommer vi inte fram så kontaktar vi kunden och meddelar detta, säger Ola Claesson.

Han talar om att ”trolla med knäna”, vilket han exemplifierar med att man under senaste dagarna skickat ut andra typer av bilar, som skåpbilar, för att hjälpligt få jobbet utfört.

– Våra driftsledare, som vanligtvis leder verksamheten från kontor, har också i vissa fall varit ute själva och kört.

Han konstaterar att renhållningen inte kommer att klara av att komma i fatt på ”den här sidan” årsskiftet.

– Vi kan vara tillbaka i normala gängor efter nyår, förutsatt att staden slipper nya, stora snömängder, säger Claesson.

Det är viktigt att fastighetsägare ser till att det är snöröjt kring den egna marken, på vägen från soprummet till gatan, påpekar Katarina Jönsson, enhetschef på trafikkontoret hos Stockholms stad.

– Är det en snövall i vägen är det tacksamt om de åtminstone skottar så att sopkärl kan passera, säger hon till DN.se.

Som fastighetsägare räknas inte bara de som har hyres- eller kontorshus utan även bostadsrättsföreningar och egnahemsägare. Jönsson menar dock att det är ett gemensamt intresse för alla att respektera städdagar, att inte parkera fel och så vidare. Gatorna blir bara smalare och smalare när snöhögarna och -strängarna tillåts växa, med följd att både sop- och snöröjningsfordon hindras från att komma fram.

– Men våra entreprenörer har också ett ansvar att åka tillbaka och försöka igen eller åtminstone ta kontakt med fastighetsägarna. Vi inom förvaltningen samverkar oerhört tätt nu och tar kontinuerligt fram adresser där det är kritiskt, som till exempel Lilla Essingen.

Senare delen av 2012 har hittills varit ett exceptionellt år för snöfall i Stockholm. Katarina Jönsson säger att hon och en kollega har gjort en uppskattning som visar att om antalet lastbilar med bortforslad snö skulle ställas på rad skulle den raden sträcka sig från huvudstaden till Norrköping.

– Då kanske man förstår vilka mängder vi har att hantera. Vårt fokus den här veckan har varit att få bort volymerna för att sedan kunna rensa mer kvalitativt. Från ett medborgarperspektiv är det kanske svårt att se, men vi arbetar väldigt intensivt och vi har mycket hög belastning.

På Strålgatan på Lilla Essingen, med städdag på onsdagar, har ingen snöröjning skett varken förra onsdagen eller senaste onsdagen. På fredagen dök det dock upp en plogbil, enligt boende i kvarteret.

– Det blev ingen större insats, den plogade upp i mitten av gatan och var in på de anslutande återvändsgatorna. Ingen snö kördes bort, säger Per-Olov Klein, boende i området och styrelseledamot i en av bostadsrättsföreningarna utmed gatan.

Sophämtningen ska även den ske onsdagar – men någon hämtning har det inte blivit, det skvallrar de överfulla soptunnorna intill husentréerna om. Per-Olov Klein och hans grannar är nu oroliga för att det problem man tidigare haft med råttor i området ska upprepas.

– Vi fick bukt med råttorna, somliga stora som små katter, för två år sedan. Med soporna liggande så här kan de mycket väl hitta tillbaka. Det innebär ett allvarligt hälsoproblem, säger Klein.

Katarina Jönsson berättar att trafikkontoret under veckan från förra onsdagen till i torsdags fått in 1.350 reklamationer, en femfaldig ökning jämfört med föregående veckoperiod, då det handlade om 260 reklamationer. Hon säger att man från kontorets sida vill att allmänheten hör av sig.

– Man kan alltid ringa till vår driftcentral med önskemål om halkbekämpning eller trafikproblem och till vårt kontaktcenter för avfallshantering med klagomål om sophämtning, säger Katarina Jönsson.

Hur djupt suckar du när det börjar snöa?

– Ha ha! Nej, men jag tycker att snön är en sak som gör det här jobbet utmanande och det är stimulerande. För mig är det inget problem att folk hör av sig, tvärtom. Utan medborgarnas hjälp blir det svårt för oss att rätta till saker och ting. Vi hade en lång period av snörelaterade problem under vintern för två år sedan. Vi har utvecklats av den erfarenheten och blir hela tiden bättre och mer effektiva, säger Katarina Jönsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.