Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/starkt-uppsving-for-livsmedelsbranschen/

STHLM

Starkt uppsving för livsmedelsbranschen

80 procent av företagen i livsmedelsbranschen uppger för Stockholms handelskammare att deras försäljningsvolym har ökat de tre senaste månaderna. Foto: Anette Nantell

Livsmedelsbranschen är dragloket i Stockholmsekonomin just nu. Det visar Handelskammarens Stockholmsbarometer för det första kvartalet 2019. Men för den viktiga byggbranschen är läget långt sämre än för ett år sedan.

Rätta artikel

Stockholmsekonomin i stort har vänt uppåt och konjunkturen är tillbaka på en normalnivå. Samtidigt finns tydliga tecken som pekar på en svagare period framöver.

– Vi kan se att konjunkturen återhämtar sig något. Jämfört med förra kvartalet har vi en regering på plats och en januariöverenskommelse. Men det är inte en återhämtning som övertygar, ekonomin står och balanserar, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Handelskammaren.

Efter en kraftig konjunkturförsvagning under det sista kvartalet 2018 förbättras stämningsläget inom de privata tjänstenäringarna. Den stärkta konjunkturen förklaras av mer positiva signaler inom finans- och försäkringsbranschen.

Databranschen, som länge varit en av Stockholms viktigaste tillväxtmotorer, försvagas för andra kvartalet i rad. Även bland företag med uppdragsverksamhet försämras stämningsläget. För handeln är läget normalt – med ett undantag:

Livsmedelshandeln fortsätter att imponera och konjunkturen är att betrakta som mycket stark. 

– 80 procent av företagen i livsmedelsbranschen uppger att deras försäljningsvolym har ökat de senaste tre månaderna, 70 procent av dem tror att den kommer att öka även framöver, säger Stefan Westerberg.

Vad beror det på? Äter vi mer?

– Livsmedelsföretagen är duktiga på att hänga med nya konsumenttrender och lyhörda för vad konsumenterna vill ha. Nu köper vi mer mat på nätet och kan antingen plocka upp den färdigpaketerad i butiken eller få den hemkörd.

Stefan Westerberg, seniorekonom på Handelskammaren. Foto: Linnéa Carlsson

Till exempel Axfood, som har Hemköp och Willys, säger till Handelskammaren att kunderna vill ha mer kvalitet, grönt och miljövänligt. 

– De har satsat mer på ekologiskt och fördubblat den försäljningen på två år, säger Stefan Westerberg.

Byggbranschen däremot, som är en central del av Stockholmsekonomin, föll tungt i slutet av 2018 och är fortsatt dyster i början av 2019. Konjunkturläget inom byggsektorn är fortsatt sämre än normalt och långt under den nivå som rådde för ett år sedan.

– Bygg tynger fortsatt ner barometern. Vi ser att det vände mellan första och andra kvartalet 2018, i samband med införandet av det skärpta amorteringskravet, säger Stefan Westerberg.

Allt fler företag i branschen uppger att finansiella restriktioner är ett tydligt tillväxthinder. Därutöver minskar byggföretagens orderstockar och utsikterna på byggmarknaden på ett års sikt är fortsatt dystra.

– Det skärpta amorteringskravet har lagt sig som en våt filt över byggbranschen. Förra året minskade nyproduktionen i hela Sverige, men 70 procent av nedgången var kopplad till Stockholm, säger Stefan Westerberg.

Anställningsgraden faller under första kvartalet 2019. Företagen i Stockholm bedömer dock att nuvarande anställningstakt inte kommer att kunna bibehållas. Förväntningarna på framtida anställningar justeras ned, vilket följer den dalande trend som noterats sedan början av 2018.

I byggsektorn är anställningstalen negativa, vilket innebär att en övervikt av byggföretagen uppger att de minskat antalet anställda i sina företag. 

Arbetskraftsbristen minskar under första kvartalet, men är alltjämt ett mycket allvarligt hinder för företagens fortsatta konkurrenskraft

Den starkaste jobbtillväxten fanns inom livsmedelsbranschen, där hög anställningsgrad möjligen kan förklaras av branschens starka konjunkturläge. I dag sysselsätter livsmedelsbranschen 30.000 personer i Stockholm. Men trots god konjunktur signalerar livsmedelssektorn om mindre positiva anställningstal framöver.

Läs mer: DN Debatt. ”Trots lågt pris får utländska byggbolag inte bygga i Sverige”