Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-22 05:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholm-bildar-pakt-med-naringslivet-for-fossilfria-transporter/

STHLM

Stockholm bildar pakt med näringslivet för fossilfria transporter

En av satsningens mål är att alla parkeringsplatser på Stockholms gator ha laddmöjligheter senast år 2030.
En av satsningens mål är att alla parkeringsplatser på Stockholms gator ha laddmöjligheter senast år 2030. Foto: Magnus Hallgren

Fler laddstolpar för elbilar och ett breddat samarbete. Det är åtgärder när Stockholm vandrar mot målet att ha en fossilfri fordonsflotta till år 2030. Därför presenterar kommunen tillsammans med nyckelaktörer från näringslivet nu en ”elektrifieringspakt”.

Pakten ska skynda på omställningen till en elektrifierad transportsektor till år 2030. Satsningen lanseras av den grönblå majoriteten i Stockholm tillsammans med Ellevio, Scania och Volkswagen.

– Stockholm vill ta täten i omställningen från fossila bränslen till elektrifierade fordon, där målet är en utsläppsfri innerstad till 2030. Det är viktigt för klimatet, luftkvaliteten och stockholmarnas hälsa, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm.

Elektrifieringspakten handlar om samverkan. Kommunen vill arbeta sida vid sida med leverantörer av el och producenter av personbilar och tunga fordon. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) framhåller vikten av att kommunen och berörda branscher krokar arm.

– Har invånare elbilar måste de veta att det är tryggt och säkert, och därför krävs laddinfrastruktur, säger Daniel Helldén.

”Målet är en utsläppsfri innerstad till 2030”, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).
”Målet är en utsläppsfri innerstad till 2030”, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M). Foto: Josefine Stenersen

I satsningen ingår till en början att hälften av alla parkeringsplatser i garage inom tre år ska ha laddstolpar. Det ska också gå snabbt att skala upp ytterligare. Vidare ska alla parkeringsplatser på gatan ha laddmöjligheter till år 2030.

Ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser kommer från personbilar, lastbilar och annan transport. Utsläppen från transportsektorn ska enligt de svenska klimatmålen minska med 70 procent till år 2030, jämfört med nivån år 2010. Enligt Naturvårdsverket har utsläppen minskat med ungefär 20 procent fram till 2019.

En stötesten i Stockholms målsättning är frågan om kapacitet. Borgarråden menar att det finns flera lösningar. Dels pekar de på att stamnätet ska förstärkas till 2030. Dessutom vill de främja en flexibel användning av el, genom att skapa incitament för människor att anpassa sin elkonsumtion.

– Det kan innebära att man får lägre kostnader om man avstår från att ta ut eleffekt, säger König Jerlmyr.

Än är dock en del oklart kring satsningen.

– Allt är inte löst, utan mycket återstår. Nu går vi ihop med näringslivet så att allt som behövs kommer på plats och för att hitta vägar framåt, säger Daniel Helldén.

”Har invånare elbilar måste de veta att det är tryggt och säkert, och därför krävs laddinfrastruktur”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
”Har invånare elbilar måste de veta att det är tryggt och säkert, och därför krävs laddinfrastruktur”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Foto: Magnus Hallgren

Borgarråden betonar att fler aktörer är välkomna till samarbetet. Johan Lindehag, vd för elnätsbolaget Ellevio, stämmer in.

– Vägen till klimatmålen går via elektrifiering, och för det krävs robust infrastruktur för distribution av el. Förväntningarna på Ellevio som ansvarar för elnäten i Stockholm är skyhöga. Men omställningen av transportsektorn blir bara verklighet om vi spelar lagspel, säger Johan Lindehag och betonar att behovet av satsningar på elnäten är enormt.

Oppositionsborgarrådet Emilia Bjuggren (S) är positiv till satsningen. Samtidigt tycker hon att den styrande majoriteten måste överblicka det totala behovet, för att effekten ska räcka. Här ingår till exempel hur bostäder värms upp.

– Jag tycker att det är bra att man tar tag i frågan om elektrifiering, även om det är alldeles för sent. Däremot önskar vi att man inte bara har det snäva perspektivet med laddstolpar, även om det är en viktig del. Det är viktigt att kolla på helhetsperspektivet, så att vi har elen där den behövs och när den behövs, säger Emilia Bjuggren.

Finansborgarrådet menar dock att aktörer som Ellevio medverkar i elektrifieringspakten just för att kapacitetsfrågan ska prioriteras.

Läs mer:

Elförsörjningen i Stockholm mer och mer ansträngd

Marginell effekt av miljözon på Hornsgatan

Ämnen i artikeln

Elbil
Miljö
Klimatet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt