Stockholm City öppnar igen på fredag - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Stockholm City öppnar igen

Citybanans station Stockholm City.
Citybanans station Stockholm City. Foto: Christine Olsson/TT

Nu öppnar Stockholm City igen. Pendeltågsstationen kommer att slå upp dörrarna tidigt under fredagsmorgonen, meddelar SL. Men flera rulltrappor står fortfarande stilla.

Stationen har varit stängd sedan man upptäckte allvarliga fel på 17 rulltrappor för drygt två veckor sedan. Nu öppnar stationen igen - men några av rulltrapporna kommer fortsatt att hållas stängda.

Totalt hålls 17 rulltrappor i låst läge, enligt Fredrik Cavalli-Björkman, tillförordnad chef på Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting. Dessa 17 rulltrappor går från perrongen upp till stationens södra och mellersta mellanplan. 

Resenärer som ska upp från pendeltågsperrongen och gå till tunnelbanan måste alltså promenera uppför de första rulltrapporna. 

– Det är det gänget som vi låser nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman. 

Enligt SL har nu stationens samtliga 50 rulltrappor inspekterats och säkrats. Alla rulltrappor är dock ännu inte reparerade - vilket innebär att de i stället har kilats fast. Trots att rulltrapporna står stilla kommer man alltså att kunna promenera uppför trapporna. 

SL har tillsammans med andra aktörer gjort en bedömning av vad som krävs för att stationen ska kunna utrymmas säkert. Trots de avstängda rulltrapporna bör det vara tillräckligt säkert om trapporna hålls öppna fast i ett låst läge, enligt Fredrik Cavalli-Björkman.

– Det är säkert nu. Vi tycker det är viktigt att ha stationen öppen. Sedan får man ta omaket att behöva gå i första trappan upp till mellanplanet. Stationen är så viktig så vi tycker det är viktigt att få upp den, säger han och fortsätter:

– Resenärer som har andra resalternativ bör överväga dessa. Vår bedömning är dock att med Stockholm City öppnad finns ytterligare ett alternativ tillgängligt, vilket innebär att resenärernas vardag underlättas, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Varför blev det så här?

– Den utredningen som ska ge oss svaren pågår fortfarande. Det är därför vi har låst rulltrapporna i säkert läge. När vi vet vad som ska göras kan vi sätta rulltrapporna i säker drift igen. 

Kommer SL kräva någon slags kompensation från rulltrappsleverantören Otis?

– Det är för tidigt att svara på det. Vi får återkomma i den frågan. 

Det finns än så länge ingen prognos för när alla rulltrappor är reparerade. 

 

Det här har hänt:

Måndagen 9 juli skenade en rulltrappa på pendeltågsstationen Stockholm city. En person skadades lindrigt. Vid besiktning av rulltrappan konstaterades att växeln - med förväntad livslängd på 30 år - hade rostat efter bara ett år.

 

Torsdagen 12 juli har fler rulltrappor undersökts och man har upptäckt liknande fel. Sent på kvällen under ett krismöte beslutar SL att stänga båda stationerna i Citybanan - Stockholm City och Odenplan.

 

Fredagen 13 juli är båda stationerna stängda. På en pressträff meddelar SL:s VD Caroline Ottosson att SL inte kan garantera att rulltrapporna körs säkert. Rulltrappstillverkaren Otis säger att de ser allvarligt på händelsen.

 

Måndagen 16 juli har SL konstaterat fel på 16 rulltrappor på Stockholm City och på tre rulltrappor på Odenplan. Odenplan öppnas för trafik igen då vissa rulltrappor klarat en inspektion utan anmärkning.

 

Tisdagen 17 juli kan fem av de nya rulltrapporna som byggts vid perrongen på Stockholm City öppnas. Stationen är dock fortfarande stängd.

 

Måndagen den 23 juli meddelar SL att 20 av 71 rulltrappor i Citybanan kommer att hållas stängda - men att Stockholm City kommer att öppna ”i slutet av veckan”.  

 

Torsdagen den 26 juli säger SL att Stockholm City ska öppnas igen under fredagsmorgonen. En del rulltrappor står fortfarande stilla och någon prognos för när reparationerna är klara finns ännu inte. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.