Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Stockholm får böta 2,5 miljoner för olagliga transportavtal

Skoltaxin och färdtjänsten i Stockholms stad hade stora problem under 2014 och 2015.
Skoltaxin och färdtjänsten i Stockholms stad hade stora problem under 2014 och 2015. Foto: Hampus Andersson

Dåligt fungerande persontransporter och miljonbelopp i böter. Nu har Stockholms stad fått böta 2,5 miljoner efter att ha genomfört en olovlig direktupphandling för att försöka råda bot på skoltaxi- och transportproblemen i staden. 

Domen konstaterar ”upprepade lagöverträdelser” av kommunen. 

Stockholms stad har ännu inte tagit ställning till om man tänker överklaga. 

– Våra jurister ska gå igenom domen först och sedan kommer vi ta ställning till om det blir överklagande eller inte, säger Stefan Nordin, upphandlingschef på Stockholms stad.

Förvaltningsrättens dom grundar sig på den otillåtna direktupphandling av persontransporter och skoltaxi som staden gjort i ett försök att spara pengar.

Hösten 2014 vann bolaget Samtrans upphandlingen av skoltaxi i Stockholms län. Sedan dess har DN upprepade gånger rapporterat om långa väntetider, förseningar och uteblivna transporter som skapat stress och oro för föräldrar och barn. Ett allt för prispressat avtal och brist på bilar och chaufförer har bedömts vara två bärande orsaker till den ohållbara situationen vid tidpunkten. 

Under våren 2016 beslöt stadshusmajoriteten att kollektivavtalsliknande villkor skulle börja gälla i samtliga upphandlingar som staden gör. För första gången skulle krav på lön, semester och arbetstid ställas. En ny upphandling för skoltransporter inleddes för att säkerställa att de nya kraven infriades, men när det gick upp för Stockholms stad att kostnaderna skulle bli dubbelt så höga jämfört med det tidigare avtalet avbröts den. 

Läs också: Offentlig upphandling: Nu ställer staden krav på minimilön 

För att kunna tillgodose behovet av transporter i Stockholms län och för att kunna tillgodose det behovet valde kommunen att trotsa lagen om offentlig upphandling (LOU) och göra en direktupphandling.

Stockholms stad skrev återigen ett avtal med Samtrans, samt med företaget Favura. När avtalen trädde i kraft i början av 2017 klarade inte Favura av att fullfölja sitt uppdrag och deras ansvar fördelades i stället på andra leverantörer. 

Enligt domen anses otillåtna direktupphandlingar vara bland de allvarligaste överträdelserna inom upphandlingsområdet. Kombinationen av det höga avtalsvärdet på närmare 400 miljoner kronor, långt över direktupphandlingsgränsen, och domstolens bedömning att kommunen kunnat förutse och förhindra den aktuella situationen gör att boten uppgår till 2,5 miljoner kronor. 

Läs också: Staden riskerar miljonböter efter olagliga taxiavtal 

Domstolen konstaterar dessutom att det är en fråga om upprepade lagöverträdelser då Stockholms kommun tidigare gjort en otillåten direktupphandling av avtal om persontransporter.

– Det pågår en hel del aktivitet kring inköpsorganisationen. Syftet är att öka transparensen så att hela verksamheten har möjlighet att analysera och granska sina inköp och upphandlingar, säger Stefan Nordin.

Däremot anser både Konkurrensverket och förvaltningsrätten att det finns förmildrande omständigheter i fallet eftersom det varit kommunens avsikt att genomföra avtalet enligt LOU samt att det direktupphandlade avtalet bara skulle gälla under en begränsad period. 

Ett nytt, lagligt, avtal trädde i kraft den 5 mars och kommer gälla i minst två år framåt. Det är ett avtal som tecknats mellan Stockholm stad och Samtrans, Sverigetaxi och Taxi Stockholm. Enligt upphandlingschef Stefan Nordin har staden lyckats få ner kostnaderna och tagit hänsyn till upphandlingsvillkoren. 

– När jag har pratat med de som hanterar beställningsprocesserna för transporterna så verkar det som att de fungerar bra mycket bättre än tidigare. Nu finns det ju en större totalkapacitet eftersom uppdraget är fördelat mellan tre bolag, säger Stefan Nordin. 

Läs också: Stockholms stad kan ta över skolskjutsen i egen regi 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.