Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholm skaffar 500 laddstolpar till 2020 – minst

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) plockar fram 500 laddstolpar till elbilar de närmaste åren, men håller elbilstrenden i sig kan man behöva revidera målet.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) plockar fram 500 laddstolpar till elbilar de närmaste åren, men håller elbilstrenden i sig kan man behöva revidera målet. Foto: Henrik Montgomery/TT

Stockholms stad ska installera 500 laddstolpar till elbilar på gatumark till 2020, men är redo att skala upp.

– Om elbilstrenden håller i sig behövs det många fler, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Stockholms stad laddar för en infrastruktur anpassad för elbilen. Stockholm parkering har i dag cirka 800 laddplatser i garage men på gatorna saknas publika laddplatser.

Städerna i EU rekommenderas att ha en laddplats för var tionde bil och Stockholm förväntas ha cirka 15.000 elbilar 2020.

– Vårt mål är 500 publika laddplatser i gatumark. Men Stockholm parkering bygger också till platser i garage, tillsammans blir det minst 1.500 laddplatser till 2020, säger trafikborgarråd Daniel Helldén.

Stockholm har i dag den största ökningen av andelen elbilar i landet. Förra året ökade försäljningen av elbilar med 95 procent i Stockholms stad.

Foto: – Skulle den trenden hålla i sig då behövs det många fler laddstolpar. Vi ska ta fram ett nytt kortsiktigt mål senast 2020, om det springer i väg ännu snabbare får vi revidera målet tidigare, säger Daniel Helldén.

Långsiktigt krävs betydligt fler elladdare. Till 2030 räknar staden med mellan 15.000 till 25.000 publika laddplatser. Då uppskattar Trafikverket att antalet elbilar i Stockholm är uppemot en kvarts miljon.

Just nu förhandlar man med energiföretag om de första laddgatorna som planeras i innerstaden, oklart var.

– Jag kan inte säga något exakt, för det är inte klart. Vi upplåter marken och energibolagen får finansiera stolparna och ta betalt för servicen, vad kostnaden blir vet jag inte, säger han.

Laddstolparna tar mycket plats i trafiken men tekniken går snabbt framåt. I dag induktionsladdas exempelvis elbussar i Södertälje på en platta i marken vid hållplatsen.

– Nu laddar vi med sladd, men om induktionsladdning snabbt går framåt får vi revidera planen, då laddar vi i gatan direkt.

Föreningen Gröna Bilister är positiv till planen, men menar att det krävs mer bara infrastruktursatsningar.

– Det är svårt att säga om 500 laddplatser räcker i Stockholm, men rent generellt går elbilsutvecklingen alldeles för sakta. Det krävs också andra styrmedel som bonus malus system och sänkt fordonsskatt för att ställa om, säger Martin Prieto Beaulieu, föreningens pressansvarige.

  • Läs mer:

Föreningarna laddar upp med nya p-platser

Elbilar på prov hos Stockholmspolisen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.