Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Stockholm slår Köpenhamn i cykelvänlighet

Foto: Niklas Larsson

Stockholm är världstrea på framtidssäkring och får till och med bättre betyg än Köpenhamn som fotgängar- och cykelvänlig stad. Helhetsomdömet dras ned av den pressade bostadssituationen och besvärliga varuleveranser.

Undersökningen har gjorts av det världsomspännande analys- och teknikkonsultföretag WSP, på eget initiativ.

– Vi mäter hur rustade storstäder är för framtiden, och det handlar inte bara om klimatet. Globalisering och digitalisering är megatrender och det viktigt att dra lärdomar från andra länder – om andra städer har ett upplägg man kan dra nytta av, säger Fredrik Bergström, chef för analysavdelningen på WSP. 

Blev ni förvånade över att Stockholm kom så högt upp på listan?

– Nej. Vi finns i en rik del av världen och har en lång tradition av att tänka kring stadsplanering. Det är fullt rimligt att vi tillhör den övre kategorin. Det är mer förvånande att städer som Calgary och Edinburgh ligger långt ner i listan, säger Fredrik Bergström.

Läs mer: Stockholm vill stoppa företag från att fylla stadens cykelställ 

Etta och tvåa på listan är Seattle och Köpenhamn, som slår Stockholm knappt. Men Stockholm kommer före erkänt välskötta städer som Vancouver, San Francisco och Montreal. I botten finns Bogota, New Delhi och Mexiko City.

Stockholm får sina högsta betyg för ambitionerna att vara en fotgängar- och cykelvänlig stad – bättre än Köpenhamn. 

– Om vi blickar framåt har Stockholm höga ambitioner och gör stora satsningar på cykel- och gångtrafik. Det är de höjda ambitionerna som gör att vi slår Köpenhamn, säger Fredrik Bergström.

Stockholms övergripande mål är att till 2030 öka cykeltrafiken från 5 till 20 procent av resorna. Det har skapats en regional cykelplan och en del av den gäller byggnation av 850 kilometer separata cykelvägar.

– I kategorin rörlighet har vi också en hög kollektivtrafikandel, det är en viktig faktor, och vi har en bra långsiktig strategi för att utveckla kollektivtrafiken, säger Fredrik Bergström.

Stockholm rankas ofta bland de bästa städerna i världen för sin naturliga miljö. De många grönytorna, där 70 procent av stockholmarna har en park eller grönområde inom 200 meter, drar upp betyget.

– När det gäller platser kommer Stockholm högt upp, tillsammans med städer som Vancouver, San Francisco och Washington DC. Stockholms fördel är att staden ligger nära natur och vatten och att vi har dragit nytta av det, säger Fredrik Bergström.

Läs mer: Bostadssituationen i Stockholm får bottenbetyg i EU-rapport 

Staden får också högt betyg för hur man hanterar framtida klimatförändringar genom att bland annat bygga om Slussen och minska risken för översvämningar. Nya Slussen kommer att kunna släppa ut dubbelt så mycket vatten från Mälaren ut i Östersjön.

Även offentlighetsprincipen och tillgången till öppna data bidrar till att Stockholm hamnar högt upp på listan som en framtidssäker stad. 

– Nackdelen är bostadssituationen, Singapore till exempel arbetar aktivt för att få fram prisvärda bostäder åt svagare grupper. Det är allmänt känt att Stockholm har en icke fungerande bostadsmarknad, säger Fredrik Bergström.

Bostadssituationen har blivit en viktig social utmaning på grund av en snabb urban tillväxt. Stockholm rankas återkommande som en av de dyrare städerna i Europa.

Betyget dras också ner av obefintliga planer för att förbättra logistiken för godsleveranser. Varuleveranser i stadens centrum kan fortfarande vara besvärliga. WSP ser också bristande strategier för avfallshantering i Stockholm. Till exempel saknas matavfallssortering i delar av staden, plast i marina miljöer är ett problem och nedskräpning i gatumiljö ökar.

Läs mer: Nästan alla olyckor med cykel kan undvikas 

Infrastrukturen får bra betyg – om man blickar framåt. Arlanda byggs ut och förväntas bli den ledande flygplatsen i Skandinavien och hantera 40 miljoner passagerare om året år 2040. WSP nämner också Förbifart Stockholm och Sveriges nya hamn för rullande gods och containrar vid Norviksudden utanför Nynäshamn. 

– Det görs mer och mer satsningar på infrastruktur, även om inte alla – ur ett miljöperspektiv – tycker att det är bra, säger Fredrik Bergström.

Fakta.Tio i topp på WSP:s lista

1. Seattle

2. Köpenhamn

3. Stockholm

4. New York

5. Vancouver

6. Singapore

7. San Francisco

8. Montreal

9. Washington DC

10. Toronto

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.