Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-21 06:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholm-slar-rekord-i-parkeringsintakter/

STHLM

Stockholm slår rekord i parkeringsintäkter

Stockholms stad slår rekord i parkeringsintäkter.
Stockholms stad slår rekord i parkeringsintäkter. Foto: Magnus Hallgren

Stockholms stad slår rekord i parkeringsintäkter. Prognosen för 2018 ligger på 802 miljoner – en fördubbling på bara sex år.

– Det är mer än vad vi budgeterat för, säger Barbro Edlund, ekonomichef på trafikkontoret.

Jessica Ritzén
Rätta artikel

Trafikkontorets budget fick ett rejält uppsving förra året. Tack vare bland annat nya taxor i ytterstaden drog staden in 802 miljoner bara i parkeringsintäkter. Drygt 50 miljoner mer än budget.

– Införandet har gått snabbare än vi trodde, därav de ökade intäkterna 2018 jämfört med budget, säger Barbro Edlund, ekonomichef på trafikkontoret.

Parkeringsintäkterna har fördubblats i Stockholm de senaste sex åren från 406 miljoner till 802 miljoner kronor. Största lyftet kom med nya parkeringsplanen för två år sedan. Då höjdes taxorna, områdena med avgift utökades och tiden för betalning blev längre.

– Människor har både blivit bättre på att betala för sig och att parkera rätt, säger Barbro Edlund.

Läs mer: Han stoppade p-avgifter på 289 gator 

Hur stort bortfallet blir nu när omkring 300 gator i Bromma avgiftsbefrias har trafikkontoret ännu inte hunnit räkna på. 

– I budgeten för 2019 är inte hänsyn taget till Bromma. Det beror bland annat på vad som händer med återbetalningen av avgifterna, vilket våra jurister tittar på just nu.

Lagen är tydlig med att parkeringsavgifter inte får användas för att stärka skrala kommunkassor. Stockholms stad understryker också att avgifterna inte är någon kassako utan ett instrument för att reglera trafiken.

 

Parkeringsavgifterna är ändå en god affär för staden?

– Det är inte meningen att det ska vara en god affär, parkeringsavgifter ska användas för att ordna trafiken, säger Barbro Edlund.

Kostnaden för att ta in avgifterna är förhållandevis liten, förra året låg den på 64 miljoner kronor.

Vart går pengarna - till vägunderhåll?

– Nej, pengarna går in i stadens totala budget. Det är inget ett till ett förhållande; om vi får in mer parkeringspengar så kan vi automatiskt laga gatorna. Så fungerar det inte och så ska det heller inte fungera, säger hon.

Intäkterna för p-böter har också ökat de senaste åren. Förra året drog staden enligt prognos in omkring miljoner kronor 445 miljoner kronor i p-böter. Cirka 25 miljoner mer än beräknat.

Läs mer: Dyrare p-böter i Stockholm 2019 

Nästa år väntas felparkeringsböter ge staden över en halv miljard i tillskott. Då planeras en höjning av felparkeringsavgifterna med högsta bot på 1.300 kronor.