Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholms cyklister lever farligare än bilisterna

Dödsolyckorna ökar bland oskyddade trafikanter
Dödsolyckorna ökar bland oskyddade trafikanter Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Dödsolyckorna minskar i stockholmstrafiken. Förra året dog åtta trafikanter – lägsta antalet på fem år – varav sju var oskyddade. Trenden senaste decenniet är att färre och färre i bil dör, medan fler och fler oskyddade dör. Sänkt hastighet och säkrare cykelbanor är två metoder för att få ned dödstalen.

Trafiken i Stockholm ser inte ut som trafiken på landsbygden och dödsolyckorna i landet som helhet är tre gånger fler än i Stockholm – räknat per 1 000 invånare. I landet i stort är det vanligast att bilförare och passagerare i bil dör i olyckor. I Stockholm var sju av åtta som dog i trafiken förra året oskyddade trafikanter – fyra gående, två cyklister och en motorcyklist.

Den analys av fjolårets trafik­olyckor och statistik över olyckor de senaste tio åren som ska diskuteras i trafiknämnden i veckan visar en tydlig trend. Färre bilister och bilpassagerare dör i stockholms­trafiken medan olyckorna där ­gående dör inte minskar.

Förra året dog ingen människa under 35 år i Stockholmstrafiken – tidigare år har framför allt män mellan 18 och 34 år som sitter i bil varit överrepresenterade i statistiken. Det kan vara en indikation på att bilarna blir säkrare, men att trafikmiljön för oskyddade trafikanter inte hängt med i utvecklingen.

– Trafikmiljön i en storstad är stök­ig. Det viktigaste vi från stadens sida kan göra är att försöka få ned hastigheterna och att separera de oskyddade trafikanterna från biltrafiken, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Han bedömer att sänkningen av bashastigheten i staden från 50 till 40 kilometer i timmen – som alla partier är överens om – är den kanske mest betydelsefulla åtgärden. Omskyltningen av vägar och gator börjar som ett pilotprojekt på Kungsholmen, i Hägersten-Liljeholmen och Spånga-Tensta och ska fortsätta i resten av Stockholm.

Några 30-vägar kommer att höjas till 40 kilometer i timmen medan många 50-vägar får sänkt gräns till 40 kilometer i timmen. Att hastighetsgränserna sänks betyder inte att Stockholms stad tänker avstå från trafiksäkerhetsåtgärder på ­gatorna.

– Absolut inte. Vi har sagt att på huvudstråken där vi har 40-gräns ska det vara separering mellan ­bilar och oskyddade trafikanter. På 30-gator har vi inte det kravet på samma sätt, säger Daniel Helldén.


Foto: TT

Det finns inga öronmärkta miljardsatsningar för att göra staden mer anpassad för gående och cyklister i budgeten för 2016 – men det finns pengar i investeringsbudgeten, bland annat cykelmiljarden.

– Vi behöver satsa mycket för att förbättra för cyklister. Dessutom är det viktigt att vi bygger så att vi separerar cyklister och gående där det är möjligt. Konflikterna ­mellan två oskyddade trafikantgrupper måste vi försöka minska, säger ­Daniel Helldén.

Andra åtgärder som staden ­planerar att införa för att skydda trafikanterna är bättre halkbekämpning, bättre skyltning och bättre målning vid bland annat särskilt risk­abla korsningar.

Foto i text: TT


Fakta. Så fördelas dödsolyckorna
  • Under de senaste tio åren har antalet döda i Stockholmstrafiken varierat mellan åtta och sjutton per år.
  • Av de 115 som omkommit var 45 fotgängare, 23 cyklister, 20 förare eller passagerare i personbil, 20 förare eller passagerare på motorcykel, 3 moped­ister, 3 lastbilsförare och 1 bussresenär.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.