Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 02:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholms-elsparkcykeltak-kritiseras-sa-mycket-som-ar-snurrigt/

STHLM

Stockholms elsparkcykeltak kritiseras: ”Så mycket som är snurrigt”

Antalet elsparkcyklar har stigit rekordartat under 2021.
Antalet elsparkcyklar har stigit rekordartat under 2021. Foto: Magnus Hallgren

I veckan väntas besked om vilka tre elsparkcykelföretag som blir kvar i Stockholm efter årsskiftet. Då ska staden kraftigt begränsa både antalet fordon och antalet operatörer med hjälp av ordningslagen. Men det är ett tillvägagångssätt som ifrågasätts från flera håll och beslutet kanske inte går att verkställa.

– Det är så mycket som är snurrigt, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Hur Stockholm ska hantera den växande problematiken med elsparkcyklar har varit en infekterad fråga under året. Mellan staden och uthyrningsföretagen har det efter en stökig sommar funnits en gemensam samsyn om att situationen måste förbättras.

Dialogen parterna emellan har av båda beskrivits som god.

Men för några veckor sedan meddelade den grönblå majoriteten, med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i spetsen, att Stockholms 23 000 elsparkcyklar ska bli 12 000 samtidigt som antalet operatörer begränsas från dagens sju till tre.

Beskedet, som hade kommunicerats under ett digitalt möte tidigare samma dag, tog uthyrningsföretagen på sängen och flera av aktörerna DN har varit i kontakt med är kritiska till den plötsligt bristande dialogen.

Även från andra håll höjs kritiska röster.

För Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, grundar sig kritiken dels i att Stockholms stad har valt att söka stöd i ordningslagen i kombination med lokala ordningsskrifter. Något han menar inte går att göra för att begränsa antalet elsparkcyklar.

– Jag har svårt att se hur man hittar stöd i den för att ta ut avgifter och förbjuda fler än ett visst antal aktörer. Det är bara en tidsfråga innan någon överklagar och det här går till domstol, säger Lundin.

– Om jag skulle vara med i den här processen skulle jag yrka på inhibition, det vill säga att Stockholm inte får verkställa beslutet och går det igenom skulle allt rulla på precis som vanligt.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.
Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet. Foto: Mikael Wallerstedt

Efter en period där företagen har fått ansöka om tillstånd att fortsätta sin verksamhet i Stockholm väntas den här veckan ett beslut om vilka tre som får fortsätta efter årsskiftet. Beslutet tas av trafikkontoret baserat på en rad kriterier som trafikkontoret har tagit fram, däribland resor per elsparkcykel och hur snabbt trasiga elsparkcyklar forslas bort.

Att processen ligger på tjänstemannanivå snarare än på politikerna i trafiknämndens bord är något som bekymrar Olle Lundin. Han kallar det för ett ”djupt förakt för den lokala demokratin”.

Lundin får medhåll från Jan Valeskog (S) som i Svenska Dagbladet nyligen hävdade att det rör sig om ett brott mot kommunallagen.

– Såklart ska det behandlas i nämnden enligt den demokratiska ordningen. Sedan tycker Socialdemokraterna också att 8 000 elsparkcyklar räcker och de ska fördelas lika på alla bolag, säger Valeskog till DN nu.

Daniel Helldén (MP) har flera gånger talat om en kaosartad sommar med många problem kopplade till elsparkcykelanvändandet.
Daniel Helldén (MP) har flera gånger talat om en kaosartad sommar med många problem kopplade till elsparkcykelanvändandet. Foto: Eva Tedesjö

Daniel Helldén ser i sin tur inget konstigt med att ärendet hanteras av trafikkontoret. Snarare menar han att det är en vanlig ordning när det gäller upplåtelse av allmän mark som detta fall rent tekniskt sett berör.

– Då är det trafikkontoret som gör bedömningen för alla tusentals ärenden varje år. Det är den praxis vi har i staden, säger han.

Däremot är han medveten om att veckans beslut kan komma att överklagas och riskera att inte vinna laga kraft i sin helhet.

– Så är världen man lever i som kommunal beslutsfattare. Saker och ting kan överklagas men det innebär i så fall att det också kan komma en rättspraxis.

Vill du att det ska överklagas?

– Nej, för det kaos som var i somras är inte acceptabelt och vi behöver få ordning på det här nu. Om det överklagas vet vi inte hur lång tid det kan ta i domstol och då kan vi se en kommande sommar med ännu fler elsparkcyklar och det vill vi inte. Men det hade varit mycket bättre om det hade funnits en tydligare lagstiftning, säger Daniel Helldén.

Läs mer:

Antalet elsparkcyklar i Stockholm halveras

Pojke körde på 74-årige Björn med elsparkcykel – döms

82-årige Jöran bröt käkbenet när han blev påkörd av en elsparkcykel

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt