Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholms gågator ska tryggas med fler lejon

Foto: Lotta Härdelin

Fler lejon, större lejon och en placering av lejonen som gör det svårt att få upp farten för en bil. Så vill trafikkontoret och Stadshusets trafikrotel göra Stockholms gågator lite mer skyddade mot terrorister.

Efter terrorattacken den 7 april där fyra personer dödades och minst 15 skadades lyftes tio nya betonglejon på plats på Drottninggatan där det nu finns sammanlagt 38 lejon. Efter attacken har lejonen pyntats med blommor samtidigt som det diskuterats hur Stockholm – och då i första hand gågatorna – ska skyddas mot terrordåd. Det har förekommit krav på att de mest besökta gågatorna ska förses med omfattande hinder av samma typ som finns kring Rosenbad och Riksdagshuset.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (Mp) och andra politiker har dock deklarerat att Stockholm även i framtiden ska vara en öppen stad. Skydd som de kring regeringskvarteren bidrar inte till en trivsam atmosfär – de är dessutom mycket dyra att sätta upp och sköta.

Trafikkontoret och Stadshusets trafikrotel har nu kommit fram till att ett första steg för att göra gågatorna tryggare är en satsning på fler betonglejon.

– Utryckningsfordon måste kunna komma fram även på gågatorna. På flera av gågatorna måste också distributionsfordon kunna ta sig fram. Vi ska se till att det blir svårare att få upp hastigheten för till exempel en lastbil, säger Daniel Helldén.

Foto: Thomas Karlsson

Daniel Helldén (Mp), trafikborgarråd.

På Drottninggatan kommer de 38 lejonen att bli fler. Om det är tekniskt möjligt kommer trafikkontoret också att beställa nya tyngre lejon. Tanken är att en bil som passerar mellan två lejon av den mindre modellen efter ett antal meter ska tvingas väja för ett tyngre lejon och därefter måste svänga igen för att ta sig mellan nästa lejonpar.

Även andra gågator – såväl de permanenta som sommargågatorna – ska få flera skydd under våren och sommaren. Det blir både lejon och andra hinder.

– De träkonstruktioner med planteringar eller sittplatser som vi har på sommargågatorna är inte heller några lätta saker som en bil kör över utan problem, påpekar Daniel Helldén.

Om polisen anser att vi ska ha kraftigare skydd på några platser kommer vi att lyssna. Polisen är bättre på praktiska säkerhetsfrågor än vad vi politiker är.

Trafikborgarrådet och trafiknämndens vice ordförande Cecilia Brinck (M) ska träffa polisledningen för att diskutera säkerhet på gågator och andra känsliga platser. Polisen har än så länge, med undantag för krav på ökad säkerhet kring regering och riksdag, inte haft några krav på säkrare miljöer.

– Om polisen anser att vi ska ha kraftigare skydd på några platser kommer vi att lyssna. Polisen är bättre på praktiska säkerhetsfrågor än vad vi politiker är, säger Daniel Helldén.

Efter terrordådet har han som politiskt ansvarig för trafikfrågorna i Stockholm fått en hel del mejl och brev om säkerhet.

– De allra flesta har haft idéer om hur vi på olika vis ska kunna hindra terrorister. Många av idéerna är väldigt konstruktiva, säger Daniel Helldén.

Fakta. Betonglejonen i Stockholm

De första betonglejonen, som skapats av konstnären Anders Årfeldt, kom på plats 1995. I innerstaden finns lejon, i ytterstaden lejoninnor.

Ett betonglejon väger omkring 900 kilo, en vanlig så kallad betongsugga väger 300 kilo. Ett lejon kostar 5.500 kronor.

Trafikkontoret har nu beställt 30 nya lejon och 10 nya lejoninnpor och undersöker om det går att få fram en större och tyngre modell och lejon som går att förankra i marken.

Källa: Trafikkontoret

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.