Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholms-koldioxidmal-pa-22-ton-till-2020-ar-redan-natt/

STHLM

Stockholms koldioxidmål på 2,2 ton till 2020 är redan nått

Ett fossilfritt Stockholm är långt borta. Foto: Magnus Hallgren

Stockholm ser ut att klara utsläppsmålet på 2,2 ton koldioxid per person i förtid. Men ett fossilfritt Stockholm är fortfarande fjärran.

– Trafiken är den stora utmaningen för klimatutsläppen, säger Katarina Luhr (MP), klimat- och miljöborgarråd.

Rätta artikel

Enligt stadens preliminära prognos ser Stockholm ut att klara sitt utsläppsmål till 2020 på 2,2 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) per person redan 2018. Till växthusgasutsläppen räknas värme, el- och gas samt transporter. 

– Från 1990 har vi totalt minskat utsläppen med 40 procent, framför allt när det gäller uppvärmning och el, men trafiken står still. Vi går åt rätt håll men vi borde gå snabbare framåt, säger Katarina Luhr.

Hälften av utsläppsminskningen de senaste fem åren antas bero på ökad befolkning och hälften på utsläppsreducerande åtgärder. När Stockholm växer och fler bor på mindre yta och använder befintlig kollektivtrafik kan energin användas mer effektivt. 

Värmeutsläppen har halverats och elutsläppen har minskat med en tredjedel. Framför allt för att fossila bränslen minskat i både uppvärmning och den nordiska elproduktionen.

– Den nya biobränslepannan i Värtaverket gör den stora skillnaden för fjärrvärmen. Jag är nöjd med att Stockholm Exergi ska stänga en av kolpannorna redan i år i stället för 2022. Det kommer att göra skillnad. Vi har också cirka 1.500 oljepannor som värmer hus som ska vara borta senast 2025. Så vi har flera åtgärder på rull, säger hon.

Stockholm toppar fortfarande kommunlistan över högst andel miljöbilar både för personbilar och lätta lastbilar med 94 procent respektive 80 procent enligt en ny miljöfordonsrapport från Bisnode. 

Men transporter är ändå den stora plumpen Stockholms koldioxidprotokoll. Trafikutsläppen har knappt minskat på 30 år och utgör ett ton av Stockholmarnas klimatavtryck per person. Vägtransporterna utgör 80 procent trafikutsläppen och minskar inte trots renare bränslen eftersom trafiken ökar. Miljöborgarrådet menar att det krävs både lagändringar och nytänk.

– Det är ett stort problem att det inte händer något inom transportsektorn. Vi måste ställa om snabbare. Vi behöver bland annat fler elbilspooler och bättre laddinfrastruktur, säger Katarina Luhr.

Stockholms utsläppsmål får ofta kritik för att det inte innefattar utsläpp utanför stadens gränser. Flygutsläppen räknas bara 950 meter ovanför Bromma flygplats och båttrafikens utsläpp endast i hamnar inom Stockholms stads geografiska gräns. Konsumtion ingår inte heller i 2,2 ton målet. Enligt Naturvårdsverkets beräkningar står svensken för omkring tio ton växthusgasutsläpp per person och år. 

Stockholm stad ska i höst räkna fram stadens koldioxidbudget. Den ska visa hur mycket CO2e varje Stockholmare får släppa ut för att klara Parisavtalets globala klimatmål. För att nå 1,5 gradersmålet räknar man med att det genomsnittliga globala koldioxidutsläppet per person måste ned till under en ton till 2050.

Hur ser Stockholms nya klimatmål se ut om vi redan klarat målet för 2020?

– Jag vågar inte gissa var vi landar. Vi håller på en ny klimatstrategi med miljömål som ska vara klar i höst. Däremot ska Stockholm vara helt fossilbränslefritt till 2040 och stadens egen verksamhet helt utsläppsfri till 2030, säger Katarina Luhr.

Läs mer: Kraftig ökning av koldioxidutsläpp från Stockholms värmeverk 

Läs mer: Stockholm Exergi ser över sina ryska kolaffärer