Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-16 02:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholms-nya-byggtrend-salj-bostaden-med-en-show/

STHLM

Stockholms nya byggtrend – sälj bostaden med en show

Bild 1 av 2
Foto: Johan Nilsson / TT
Bild 2 av 2
Foto: Christine Olsson/TT

På Kungsholmen anordnas en eldshow och i Täby spelas det in en dramaserie i poddformat om förbjuden kärlek i slottsmiljö. Syftet är inte övertydligt – men båda initiativen ska enligt företagen betyda att fler lägenheter ska säljas. 

DN STHLM listar fem ambitiösa och eventuellt meningslösa initiativ som byggherrar tagit för att försöka sälja sina lägenheter på en allt tuffare bostadsmarknad.

Anton Säll
Rätta artikel

I Kristinebergs slottspark på Kungsholmen byggs 182 nya lägenheter. Projektet är ett prestigeprojekt, det är sällan ett helt nytt kvarter i ett så centralt läge kan byggas i Stockholm. 

Lägenheterna kostar därefter. En etta på 33 kvadrat på markplan kostar 2,95 miljoner kronor och en fyra på 115 kvadratmeter kostar 10,8 miljoner kronor. 

Problemet för bolagen som säljer lägenheter i den här prisklassen är att allt färre både kan och vill köpa nyproducerade lägenheter som är så dyra. DN har skrivit flera reportage om att marknaden i det dyra segmentet börjar bli mättad på flera platser i länet. Aktörer som Oscar Properties, Skanska JM och SSM har alla sänkt avgifterna och utgångspriserna på sina lägenheter runtom i länet, men lägenheterna är ändå ofta kvar i det dyrare segmentet. 

Inbromsningen har inneburit problem både för vinstsugna spekulationsköpare och för företagen som bygger nytt och dyrt. Oscar Properties har dragits med stora förluster och SSM har hamnat i konflikt med 53 bostadsägare i projektet West Side Solna där köparna ville dra sig ur kontraktet. 

Den knepiga bostadssituationen har inneburit att bostadsutvecklarna och mäklarna nu försöker göra allt för att sticka ut i den mylla som är nybyggda bostadsrätter i Stockholms län. DN Sthlm har därför tagit ansvar och gått igenom de mest spekatakulära metoderna för att få stockholmarna att köpa nybyggda lägenheter med höga kvadratmeterpriser. 

1. En radioteater i tre delar som ska sälja lägenheter i Näsby slottspark, Täby.

300 bostäder ska byggas vid gamla Näsby slott i Täby. I våras började bostäderna säljas och byggherren Niam beskriver ett område med både historia och framtid.

För att verkligen understryka hur mycket historia som finns i området har bostadsutvecklaren dessutom släppt en podd. I den spelas en radioteater i tre delar upp för lyssnarna där kärleksproblemen för Näsbysocieteten år 1902 på ett mycket dramatiskt sätt spelas upp för lyssnarna.

”Midsommardagen 1902. En av Sveriges mäktigaste män – Oscar Renskiöld – går runt i den rykande askan av Näsby slott. Branden har lagt både hans bostad och större delen av hans gedigna konstsamling i ruiner. Hans hustru Cornelia stirrar hålögd över ängsmarkerna som omsluter slottet. Alla hennes tårar är slut.”

Fotsteg över frasig ängsmark ackompanjerar den tidstypiska musiken. En mansröst muttrar.

– Jag borde aldrig ha släppt in den där pojkuslingen i mitt hem. ALDRIG!”, säger rösten. 

Till Stockholmdirekt säger projektutvecklaren att de vill ”sticka ut ur bruset”. Huruvida de säljer fler lägenheter på det sätter återstår dock att se.

2. En eldshow i Kristinebergs slottspark, Kungsholmen.

Lägenheterna i Kristinebergs slottspark säljer inte sig själva. Därför anordnar byggherren Bonava en eldshow för eventuella intressenter kommande vecka. DN frågade kommunikationschefen Annika Molander varför byggherren Bonava vill sälja en lägenhet med hjälp av eld. 

Varför valde ni att försöka sälja lägenheten med eld?

– Vi säljer bostäder och levande grannskap. Upplevelsen och känslan kopplade till området är därför en central del vid våra event. Denna gång försöker vi sprida ljus och värme i januarimörkret och erbjuda våra intressenter en trevlig kväll där man kan få information och lära känna grannskapet tillsammans med oss på Bonava, säger Bonnavas kommunikationschef Annika Molander.

Hon vill inte svara på huruvida försäljningen ökar med hjälp av eldshowen, men säger att man inte bara säljer ett boende utan även ett ”levande grannskap”. 

3. Goodiebags från Gudrun Sjödén på en visning i Årsta

Det första av tre Årstahus som byggs av Ikano har inflyttning i maj 2019. Än är inte alla bostäder sålda – 29 lägenheter i det första huset är fortfarande ute på marknaden.

I höstas försökte Ikano locka folk till husen genom en stor fest. Årstahusens dag gick av stapeln den 23 september. Där kunde man bland annat göra egen slajm, klippa sig och få en goodiebag med varor från klädmärket Gudrun Sjödén. 

Men trots visningsdagen, slajmverkstaden och Gudrun Sjödenvarorna står alltså fortfarande 29 lägenheter tomma. 

4. En ny festival på Lilla Essingen, centrala Stockholm.

Det har varit tufft ekonomiskt för Oscar Properties de senaste åren. Lägenheter i flera stora profilprojekt har varit svårsålda i segmentet med dyra och lyxiga lägenheter.

Byggherren har fått en stor markanvisning i Primusparken på Lilla Essingen. En stor kontorsbyggnad ska rivas och ersättas av lägenheter med utsikt över vattnet. För att veva igång intresse kring bygget anordnade byggherren en musikfestival i parken i somras. Något inflyttningsdatum är ännu inte klart.

5. Ansiktsmålning och en Augumented Reality-app i Jakobsberg.

I Järfälla byggs det enormt mycket nya lägenheter. Snart har Barkarby en egen tunnelbanestation och Barkarbystaden är ett av länets största stadsutvecklingsprojekt. 

I området Söderdalen bygger JM flera hus. Men det är svårt att sälja ut alla lägenheter, särskilt nu när konkurrensen från flera andra bostadsutvecklare i området är hög.

JM bjöd därför i höstas in till en stor familjefest där barnet kunde bli ansiktsmålat samtidigt som ena föräldern kunde titta på det eventuella boendet i en app eller prata med mäklaren.

19 personer dök upp, enligt evenemanget på Facebook. Även här står 29 lägenheter fortfarande tomma.