Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Stockholms pendelchef slutar: ”Kom väldigt plötsligt”

Foto: Lisa Mattisson

Efter en besvärlig vinter har Dan Hildebrand, vd för hårt prövade MTR Pendeltågen, lämnat sin tjänst. MTR kallar det ”odramatiskt”, men alla inom företaget delar inte den synen. 

– Vi har gissat om när huvudena ska börja rulla, säger en fackligt insatt anställd till DN.

Dan Hildebrand kom till ett jobb fullt med tuffa utmaningar när han tillträdde som vd för pendeltågen i Stockholm i samband med att Hongkongägda MTR tog över verksamheten i december 2016. I en tidig intervju med DN satte Hildebrand en ökad kundnöjdhet och punktlighet som högsta prioriteringar. 

Kunderna har sedan dess visat skiftande nöjdhet med pendeltrafiken. I augusti 2017 var 80 procent av resenärerna nöjda med helheten. Nöjdheten sjönk enligt Svenska Dagbladet från 72 till 58 procent under december månad, då missnöjet med förseningar var ännu större. Vad gäller tidhållningen sjönk nöjdhetsgraden då från 53 till 34 procent. 

Vid samma tid var pendeltågen enligt Sveriges Radio försenade med runt 500 timmar per månad, en ökning från de senaste årens 200-300 förseningstimmar per månad. Enligt ett internt MTR-dokument som DN tagit del av var den allmänna nöjdheten bland pendelresenärerna i mars 59 procent.

När DN talar med MTR:s presstjänst bekräftas att Dan Hildebrand slutat som vd för MTR Pendeltåg.

– Han har precis slutat på sitt uppdrag, absolut. Nu kände han att det var dags att gå vidare, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

Enligt vad vi på DN erfar slutar Hildebrand på grund av svårigheterna med driften av pendeltågen i Stockholm.

– Jag har ingen sådan information, han har valt att gå vidare efter många år i företaget. Det var i veckan som gick. För oss har det varit väldigt odramatiskt, säger Claes Nyberg på MTR.

Vad gäller förseningar påpekar Nyberg:

– 70 procent av alla förseningsminuter beror på infrastruktur, och den råder inte vi över. 15 procent består av spårspring. Förseningarna har sällan med operativt arbete att göra.

En fackligt insatt anställd i företaget som DN talar med ger en annan bild än presschefen.

– De har inte levererat, de har stora problem. Och SL håller därför inne pengar, resonerar personen.

– Vi har ju gissat när huvudena ska börja rulla så är inte förvånade. Ändå kom det väldigt plötsligt. Vi kallades till möte kvart över nio i onsdags. Kvart i tio gick meddelandet ut att vd:n skulle gå.

Den anställde berättar för DN att han själv deltog i ett möte med Dan Hildebrand i måndags.

– Då talade han vitt och brett om att satsa sig ur krisen. Två dagar senare slutar han. Jag får inte ihop det.

Att MTR säger att det är Hildebrands eget beslut, att fortsätta karriären på annat håll, hur låter det för dig?

– Den förklaringen köper jag inte. De brottas med så många problem. Jag tror ordern kom uppifrån, från Hongkong.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.