Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-27 23:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholms-stad-startar-telefonlinje-for-socialtjanstrelaterade-fragor/

STHLM

Stockholms stad startar telefonlinje för socialtjänstrelaterade frågor

”Vi inser att det behövs en central telefonfunktion som bemannas av socialsekreterare som kan ge stöd och råd vart man ska vända sig”, säger socialborgarrådet Jan Jönsson.
”Vi inser att det behövs en central telefonfunktion som bemannas av socialsekreterare som kan ge stöd och råd vart man ska vända sig”, säger socialborgarrådet Jan Jönsson. Foto: Magnus Hallgren

Stockholms stad inrättar en särskild telefonlinje för socialtjänstfrågor under coronakrisen.

– Det har inte funnits ett telefonnummer att ringa till på det här sättet tidigare, säger Sofia Månsson, biträdande enhetschef på Stockholm stads socialjour.

I tisdags öppnade Stockholms stad en ny telefontjänst dit alla stockholmare kan vända sig med socialtjänstfrågor under coronakrisen. Trots att linjen precis har öppnat tycker Sofia Månsson att man fått ett bra gensvar från allmänheten.

– Absolut, det kommer in en del frågor. Det känns jättebra att vi har möjlighet att öppna en telefonlinje på det här sättet. Det här är ett nummer och en väg in.

Den nya telefonlinjen blir ingången till staden vid socialtjänstfrågor som handlar om barn, unga och ekonomiskt bistånd.

– Ungefär som vårdguiden 1177, säger socialborgarrådet Jan Jönsson (L) till DN.

För den som redan har en kontakt med handläggare på socialtjänsten är det fortsatt med den personen som man ska hålla kontakten. 

Socialjouren har sedan tidigare rådgivning på nätet, där man kan ställa anonyma frågor till socialtjänsten i Stockholms stad via chatt eller webbformulär.

– Vi har sett att frågorna ökar utifrån den pågående krisen och ser också att stadsdelarnas socialtjänster får många frågor av upplysningskaraktär. Vi inser att det behövs en central telefonfunktion som bemannas av socialsekreterare som kan ge stöd och råd vart man ska vända sig, säger Jan Jönsson.

Många som vänder sig till socialtjänsten söker ekonomiskt bistånd.

– Det finns grupper som inte är vana att höra av sig till socialtjänsten. Det är många egenföretagare som nog aldrig har tänkt att de skulle behöva fundera på hur de ska klara sin försörjning, för många handlar det om att hela kundunderlaget har försvunnit, säger Jan Jönsson.

Om linjen blir permanent när coronakrisen ebbat ut är osäkert.

– Vi kommer att ha öppet en tid framöver och sedan får man väl utvärdera och se hur det blir, säger Sofia Månsson.

Läs mer: Psykisk ohälsa väntas öka kraftigt i Stockholm under coronapandemin