Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-20 03:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stockholms-trafikborgarrad-om-nya-cykelsiffrorna-vi-vill-bli-ledande-i-europa/

STHLM

Stockholms trafikborgarråd om nya cykelsiffrorna: “Vi vill bli ledande i Europa”

Daniel Helldén (MP) önskar att cyklingen ska öka både i Stockholm och i andra europeiska städer.
Daniel Helldén (MP) önskar att cyklingen ska öka både i Stockholm och i andra europeiska städer. Foto: Eva Tedesjö

En ny studie gjord vid MCC i Berlin visar att cyklandet ökat markant i många europeiska storstäder under pandemin.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) ser positivt på beskedet – även om inga svenska städer varit med i undersökningen.

– Det är klart att det är roligt att fler cyklar och vår målbild är att Stockholms ska bli en ledande cykelstad i Europa.

Fler människor har valt cykeln som färdmedel i stället för att åka kollektivt under pandemin, visar en studie från Berliner mercator research institute on global commons and climate change, MCC.

Det är positivt, anser Stockholms miljöborgarråd Daniel Helldén (MP), även han tycker det varit ännu bättre om det inte var corona som var anledningen till att fler väljer att cykla.

I Stockholm har antalet cykelpassager genom staden ökat de senaste åren, men enligt Daniel Helldén syns ingen markant pandemieffekt här.

– Det viktiga är att vi forstätter bygga ut infrastrukturen för cykling så att fler kan cykla. Vår målbild är att bli en ledande cykelstad. Men vi har långt kvar, säger Daniel Helldén.

Han ger exempel på två ledande cykelstäder, Amsterdam och Köpenhamn, som Stockholm har att mäta sig med.

I MCC:s studie har forskare kartlagt hur resevanorna i 106 europeiska städer förändrats under pandemin. Berlin, Paris och Dublin är några av städerna som finns med i undersökningen.

Läs mer: Cyklandet i europeiska storstäder ökar under pandemin

Ämnen i artikeln

Cykeltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt