Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-19 14:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stolder-av-batmotorer-okar-i-stockholms-lan/

STHLM

Stölder av båtmotorer ökar i Stockholms län

Bild 1 av 2 En brygga med båtplatser i Norrtälje där det skett stölder av båtmotorer.
Foto: Elin Åberg
Bild 2 av 2 Övervakningskameror har satts upp vid brygga i Norrtälje för att minska stölderna.
Foto: Elin Åberg

Stölderna av båtmotorer har ökat med 11,6 procent i Stockholm i år.

Internationella nätverk ligger enligt polisen bakom majoriteten av de båtmotorstölder som sker.

– Mer än 80 procent av de stulna båtmotorerna går utomlands, säger Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för sjörelaterade stölder.

Allt fler båtmotorer stjäls i Stockholms län. Fram till den 17 juli i år har båtmotorstölderna i länet ökat med 11,6 procent jämfört med samma period i fjol, visar statistik från polisen som DN tagit fram.

481 båtmotorer stals i länet fram till den 17 juli, mot 431 motorer under samma period i fjol. Sett till hela landet ligger stölderna hittills på ungefär samma nivå som i fjol. 

– Motorerna som stjäls har ofta 75 till 150 hästkrafter. Men en ny trend är att man stjäl allt större motorer på upp till 350 hästar, säger Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för sjörelaterade stölder.

Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för sjörelaterade stölder. Foto: Lars Hedelin/Polisen

Enligt polisen finns det inga larm eller lås som ger tillräckligt skydd, utan bästa sättet att hindra tjuvarna är att hjälpas åt att hålla koll på båtarna. Men stöldförebyggande åtgärder som gps-sändare och märk-dna kan underlätta för polisen att spåra stöldgodset.

De flesta stölderna sker under för- och eftersäsong när båtarna står på land, oftast helt obevakade. 

– Mer än 80 procent av de stulna båtmotorerna går utomlands. Sen finns det några inhemska här och där naturligtvis, säger Rino Carlsson.

Ligorna tar sig vanligtvis till och från Sverige med passagerarfärja från Baltikum och Polen eller med bil över Öresundsbron. Vid stölderna används ofta gömmor utomhus eller lokaler som mellanlagringsplats. Rino Carlsson säger att bara några få procent av de stulna motorerna återfinns. 

– Vi vet vart godset tar vägen. Det lämnar Sverige och det sker inte på så många ställen. Det är de stora hamnarna och Öresundsbron.

Polisen, Tullverket och Kustbevakningen utreder på uppdrag av regeringen hur arbetet mot de utländska stöldligorna kan förbättras. Slutrapporten med förslag på eventuella lagförändringar ska senast lämnas i februari 2020. En möjlig sådan är att tullen ges möjlighet att leta efter stöldgods.

I en delrapport som kom i januari vill polisen ha större samarbete med utländsk polis och att man använder sig av internationella informationssystem för att se om misstänkta har begått brott i andra länder. Man vill också satsa på ökade kontroller vid gränspassager och viktiga hamnar.

Även Svenska båtunionen, som för talan för cirka 900 båtklubbar, har krävt ändrade lagar så att utförsel av stöldgods klassas som ett smugglingsbrott. Då kan tullen använda tvångsmedel och stoppa stöldgodset. 

Det är de stora brottsvinsterna, den låga risken för upptäckt och de låga straffen som gör Sverige attraktivt. I dag måste svenska tullen ha med sig polisen för att kunna hålla kvar misstänkta bilar som är på väg att lämna landet.

– Tullens primära uppgift är att förhindra att olagliga saker kommer in i Sverige, inte utgående trafik. Konsekvensen är att det i princip inte är någon upptäcktsrisk. Väldigt få av stölderna klaras upp. Norge och Finland har exempelvis hårdare gränsbevakning, säger Rino Carlsson.

Han tycker att märkningen av båtmotorer med spårbara tillverkningsnummer måste bli bättre. Och att tullen arbetar mer med mobila skannerbågar som kan undersöka en container eller långtradare på några minuter.

– Polisen måste i dag också ha en konkret misstanke för att kontrollera ett fordon, alltså kraftiga indikationer på att det finns stöldgods i fordonet. Men jag tycker att man borde få göra stickkontroller för att höja upptäcktsrisken, att man bara vinkar in var tredje, var fjärde bil och kontrollerar. Tullen, polisen och Kustbevakningen behöver hjälpas åt och få större befogenheter.

Läs mer: Mats spårade sin stulna båtmotor med gps – till Svarta havet

Läs mer: Ledare: Utländska stöldligor skrattar åt den svenska tullen