Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 17:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stopp-i-tunnelbanan-mellan-odenplan-och-alvik/

STHLM

Stopp i tunnelbanan – ersättningsbussar gick mellan Odenplan och Alvik

Resenärer köar till ersättningsbussarna vid Alvik vid 09.15-tiden. Foto: Roméo Sjöberg

Under måndagsförmiddagen sattes ersättningsbussar in mellan Odenplan och Alvik i båda riktningarna efter ett stort stopp i tunnelbanetrafiken.

Vid 10.45-tiden började tunnelbanan rulla igen.

– Men vi får räkna med förseningar, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Rätta artikel

Sedan tidigt på måndagsmorgonen var det stopp på tunnelbanans gröna linje mellan Odenplan och Kristineberg i båda riktningarna. Ersättningsbussar sattes in mellan Odenplan och Alvik.

Orsaken till tågstoppet var ett signalfel.

– Vi hade under natten installerat två växlar vid Fridhemsplans tunnelbanestation som ska renoveras under sommaren. När man installerade växlarna visade det sig att man inte fick kontakt med signalsystemet, så vi hade ett signalfel, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Tunnelbanetrafiken beräknades först komma i gång vid 08-tiden men prognosen sköts fram. Vid 10.45 började tunnelbanan rulla igen, berättar Claes Keisu.

– Vi är väldigt ledsna över det här naturligtvis och felet var svårare att åtgärda än vad vi trodde från början. 

På måndagsmorgonen var det stopp i tunnelbanan och ersättningsbussar gick i skytteltrafik mellan Odenplan och Alvik i båda riktningarna. Foto: Amanda Johansson-Murie

Enligt Claes Keisu hade uppskattningsvis drygt 100.000 resenärer på gröna linjen på något sätt påverkats av signalfelet. 

– De som drabbas värst är naturligtvis de som kommer västerifrån och som ska in till stan. Men även övriga resenärer får en viss påverkan med förseningar och störningar i trafiken när vi måste vända tåg. När det blir så här stora störningar på en delsträcka så får det följder för hela systemet. De som åker från Skarpnäck, Farsta och Hagsätra drabbas också på något sätt, säger han.

På bilder syns hur resenärer stod i långa köer och väntade på ersättningsbussar, som stundtals fastnade i stillastående trafik på Tranebergsbron. SL varnade på sin hemsida för att resorna kunde ta betydligt längre tid än normalt och hänvisade i tunnelbanan till den information som gavs i högtalarna. 

– Ett tunnelbanetåg tar tusen personer ungefär så det är svårt att ersätta det med bussar, säger Johan Nordgren, pressinformatör vid SL.

Stoppet i tunnelbanan skapade också förseningar på tvärbanan. På grund av stoppet var det fler resenärer än vanligt som reste med tvärbanan och SL varnade på sin hemsida för att det kunde bli trångt ombord på spårvagnarna.

Tunnelbanans gröna linje vid Fridhemsplan kommer vara stängd för renovering mellan den 13 juni och 2 september. Den blå linjens del av stationen kommer dock att vara öppen.

Läs mer: Fridhemsplans t-banestation stänger i tre månader

Läs mer: Stopp på gröna linjen orsakade trafikkaos i februari