Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stora förändringar i busstrafiken nästa år

Linje 69, sträckan Karolinska–Centralen, hotas att dras in.
Linje 69, sträckan Karolinska–Centralen, hotas att dras in. Foto: Janerik Henriksson/TT

Det blir omfattande förändringar i busstrafiken i december. Växande områden som Norra Djurgårdsstaden och Barkarby får tätare trafik och Odenplan blir ett ännu viktigare bussnav. Andra linjer får glesare trafik. Flera direktbusslinjer mot centrala Stockholm kan komma att läggas ned helt eller delvis under sommaren.

I december varje år ändras tidtabellerna för kollektivtrafiken. Även i år blir det omfattande förändringar. Det som berör flest resenärer är att pendeltågstrafiken kommer att bli tätare i och med att Citybanan invigts. Då blir det som DN tidigare berättat bland annat snabbtåg.

Även Tvärbanan kan komma att få tätare trafik eftersom utbyggnaden till Sickla station blir klar i höst, liksom sammankopplingen i Alvik.

En diger lunta med tänkbara förändringar i busstrafiken är nu ute på remiss hos kommuner och andra som ska yttra sig. I höst blir tidtabellerna klara, men bruttolistan på förändringar berör över hundra busslinjer.

Odenplan ersätter Karlberg som pendeltågsstation i sommar. SL vill lägga om de linjer som i dag har Karlberg som ändhållplats till Odenplan. Det är redan nu tidvis trångt för bussarna och Norrmalms stadsdelsförvaltning har i ett yttrande redan varnat för att det kan bli kaos.

I innerstaden planeras också en ny stombusslinje. Linje 6 ska gå från det växande Norra Djurgårdsstaden till Karolinska – och den ska gå ofta. Sträckningen kommer att passera Odenplan och bidra till att torget blir ett allt tätare bussnav.

Utbyggnaden av Barkarbystaden medför omfattande förändringar av busstrafiken. I samarbete med Järfälla kommun ska SL lägga om trafiken i Jakobsberg, Viksjö och Barkarby så att Barkarby får tätare trafik och göra det lättare att resa mellan kommundelarna. Det berör ett halvdussin linjer.

Foto: Jonas Eriksson

Flera busslinjer kan komma att läggas ned (Foto: Jonas Eriksson).

Tvärbanans förlängning till Sickla station gör att trafiken på linjerna 70 och 74 omprövas. Hur det slutligen blir är oklart, men det kan innebära en nedläggning av linje 70 och en avkortning av linje 74. SL vill köra tätare trafik på en rad linjer mot Nacka och Värmdö, men det är oklart hur det blir eftersom trängseln i den provisoriska bussterminalen vid Slussen väntas bli bekymmersam.

Gällande Upplands-Bro, Vallentuna, Ekerö och glesbygden mellan Åkersberga och Norrtälje finns funderingar på att ändra linjenätet så att en del linjer utökas och andra förkortas – eller försvinner helt. Flera busslinjer på Ekerö kan komma att förlängas till Fittja via färjan mellan Jungfrusund och Slagsta. Men det kräver en ombyggnad av färjeläget och nya uppställningsplatser för bussar. Liknande sammanslagningar och förlängningar av linjer kan det bli i Botkyrka och i trafiken från Gullmarsplan mot Trollbäcken, Vendelsö, Brandbergen och Tyresö.

De ganska långa busslinjer som främst i rusningstrafiken går ungefär samma sträckning som tunnelbanor eller pendeltåg har extra höga driftskostnader eftersom bussarna går tomma i ena riktningen. SL lägger i stort sett varje år fram förslag till indragningar. I år föreslår SL att linje 153 Fridhemsplan–Bredäng läggs ned helt. Samtidigt vill SL lägga ned flera andra direktbusslinjer på sommaren – då trängseln på pendeltåg och tunnelbanor är mindre än vanligt.

Det här kommer att orsaka protester, precis om planerna på att lägga ned några linjer eller delar av linjer som har få resenärer. Hur det slutligen går med busstrafiken nästa år blir klart i höst. Bruttolistan över tänkbara förändringar innehåller betydlig mer utökad trafik än indragen trafik. Samtidigt påpekar SL att ”med hänsyn till landstingets ekonomiska ramar kommer inte alla förslag att kunna genomföras.”

Det betyder att det är högst troligt att fler förbättringar än försämringar skalas bort från den lista som nu är ute på remiss. En annan oklarhet som SL påpekar är att utvecklingen av pendeltågsresandet när Citybanan tagits i bruk kan leda till ändrade busslinjer och ändrad turtäthet kring stationerna.

Fakta. Hotade linjer

De här linjerna vill SL lägga ned eller förkorta avsevärt:

59 Fredhäll–Hammarbyhamnen.

69 Karolinska sjukhuset–Blockhusudden/Kaknästornet. Sträckan Karolinska–Centralen.

71 Slussen–Jarlaberg.

73 Ropsten–Karolinska.

151 Norsborg–Fridhemsplan. Sommar.

152 Liljeholmen–Bromma. Helger.

153 Fridhemsplan– Bredäng.

197 Stockholms C–Sollentuna station. Helger.

233 Larsberg–Rudboda.

314 Svanhagen–Norrudden.

508 Karolinska– Danderyds sjukhus.

509 Brommaplan –Danderyds sjukhus. Från Solna till Brommaplan.

653 Norrtälje–Länna–Lohärad.

743 Skäcklinge–Fridhemsplan. Sommartid.

745 Söderby–Fridhemsplan. Sommartid.

806 Gullmarsplan– Söderby. Sträckan Gullmarsplan – Farsta Strand.

De flesta av linjerna ersätts helt eller delvis av andra linjer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.