Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 00:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/stora-trafikstorningar-under-drygt-tio-ar-i-stockholm/

STHLM

Stora trafikstörningar under drygt tio år i Stockholm

Klaratunneln kommer att stängas för renovering under 16 månader.
Klaratunneln kommer att stängas för renovering under 16 månader. Foto: Magnus Hallgren

Flera jättelika renoveringsprojekt kommer att ställa till med stora trafikstörningar under drygt ett decennium framåt i centrala Stockholm. Bland annat ska Klaratunneln stängas i 16 månader och Götgatan grävas upp under sex år.

 – Det gäller viktig infrastruktur som helt enkelt håller på att ge upp, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Utbyggnaden av stadens broar har i huvudsak skett före 1980. Det finns två perioder med mycket hög byggnationstakt, en under 1930-talet och en under 1960- och 70-talen. Var fjärde bro har uppnått eller uppnår sin tekniska livslängd år 2035. 

– Vi har mycket infrastruktur som är gammal. Vasabron invigdes strax innan Strindbergs ”Röda rummet” gavs ut. Kungsgatan är från 1910-talet, en av Liljeholmsbroarna är från 1920-talet och håller på att ge upp, Götgatans tunnel från 1930-talet likaså, betong håller inte i mer än 50 år, säger Daniel Helldén.

Om inte renoveringar görs snart riskerar Stockholm akuta avstängningar som innebär att trafiken inte kan kontrolleras och staden stannar, enligt Helldén.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Foto: Beatrice Lundborg

– Den tidsplan vi har för de arbeten som ska göras måste fungera, annars kommer en renovering att påverka en annan och det blir inte lyckat, säger han.

Malmskillnadsgatan

Tätskiktet från 1960-talet byts ut i år, i samband med de stora byggprojekt som sker i området. Under arbetet kan man inte köra på gatan.

Klaratunneln 

– Klaratunneln från 1970-talet är en otroligt viktig trafikled. De gånger bussar har kört in och fastnat där har hela staden stannat av, säger Daniel Helldén.

Innertak och bärande pelare har utsatts för stora påfrestningar och om inget görs måste tunnel stängas inom tio år.

Bild 1 av 2 Trafikkontorets egna bilder på de omfattande skadorna i Klaratunneln.
Foto: Stockholms stads trafikkontor
Bild 2 av 2
Foto: Stockholms stad

Trafikkontoret övervägde att renovera ett tunnelrör i taget och låta trafiken tränga ihop sig i det andra, men har bestämt att stänga av tunneln helt under de 16 månader 2024–2026 som arbetet väntas ta.

– Det beräknas kosta 1,1–1,4 miljarder kronor. Det skulle bli dubbelt så dyrt och ta tre år om vi renoverade ett rör i taget, säger Daniel Helldén.

Bild 1 av 2 Klaratunneln ska stängas under 16 månader.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 2 av 2 Genom åren har ett flertal lastbilar och bussar fastnat i Klaratunneln. Förra våren exploderade en buss när den krockade med ett inkörningsskydd strax före tunneln.
Foto: Lisa Mattisson

Trafikanter får hitta andra vägar under byggtiden, trafikkontoret ska undersöka om det går att dubbelrikta Tegnérgatan, Oxtorgsgatan och Jakobsgatan vid Gallerian medan renoveringen pågår.

Vasabron

Bron mellan Tegelbacken och Gamla stan är nästan 140 år gammal. Den har tung trafik i form av stombussar och kommer i princip att stängas av under renoveringen 2027–2028.

Slussen

Den nya guldbron som långsamt är på väg från Kina invigs i augusti. Då kommer endast bussar att få köra på Munkbron medan Skeppsbron öppnas även för biltrafik. Även Katarinavägen öppnas för trafik, men fram till 2023 bara för bussar.

Med början år 2022 kommer Götgatan att grävas upp i etapper.
Med början år 2022 kommer Götgatan att grävas upp i etapper. Foto: Magnus Hallgren

Götgatan

Spårvägstunneln från 1930-talet, där tunnelbanans gröna linje går i dag, har skador på betongen och läckage på vissa ställen. Tunneln ligger grunt, bara en–tre meter under Götgatan och tätskiktet måste renoveras ovanifrån.

Götgatan från Folkungagatan till Skanstull kommer – i samarbete med Region Stockholm som äger tunneln – att grävas upp i etapper från 2022 och sex år framåt.

– Vi måste göra något, tunneln håller på att gå sönder och om vi får ett haveri som drabbar Stockholms pulsåder gröna linjen då stannar staden helt och hållet, säger Daniel Helldén.

Från Folkungagatan kommer ett körfält att vara öppet söderut – även om gatan vissa tider stängs av helt. Norrut mellan Skanstull och Folkungagatan kommer det inte att gå att köra bil alls från hösten 2022.

– Vi vet från andra avstängningar att bilister hittar andra vägar, men det är klart att det kommer att påverka trafiken, särskilt innan Katarinavägen öppnar för bilar 2023, säger Daniel Helldén.

Tunnelbanan förväntas rulla hela tiden.

Mellan 2022 och 2024 kommer också Kungsgatan att grävas upp.
Mellan 2022 och 2024 kommer också Kungsgatan att grävas upp. Foto: Roger Turesson

Kungsgatan

Under Kungsgatan går en tunnel från 1910-talet som riskerar att rasa ihop, som DN tidigare har berättat om. Gatan ska grävas upp successivt mellan 2022 och 2024. Ett körfält i vardera riktningen kommer att vara öppet.

Liljeholmsbron

Den äldre av broarna, från 1928, har enligt Daniel Helldén ständigt problem och stör boende runtomkring när den går sönder. Renovering planeras till 2023–2025, under byggtiden får trafiken samsas på den andra bron.

Norra Danviksbron

Bron byts ut – som DN tidigare har skrivit – 2023–2025, men kommer att se ut som tidigare. Den beräknas vara klar samtidigt med Slussenbygget och då släpps Saltsjöbanan in till Slussen igen.

Västerbron behöver också rustas, men det är ännu oklart när arbetet påbörjas.
Västerbron behöver också rustas, men det är ännu oklart när arbetet påbörjas. Foto: Lars Lindqvist

Västerbron

Den viktiga förbindelsen över Saltsjö/Mälarsnittet planerar staden att renovera senare, mellan 2030 och 2032.

– Vi vet inte riktigt hur Västerbrons kvalitet är, vi hoppas att den inte behöver för mycket kärlek innan dess, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Nu minskar trafiken i hela Stockholms stad 

Läs mer: Flera Stockholmsbroar hotas av rivning