Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Stort intresse för elcykelbidrag – Naturvårdsverket hinner inte med

Margareta Andersson är nöjd med sin elcykel. Batteriet krånglade i början, innan hon lärde sig hur hon skulle handskas med det.
Margareta Andersson är nöjd med sin elcykel. Batteriet krånglade i början, innan hon lärde sig hur hon skulle handskas med det. Foto: Roger Turesson

Naturvårdsverket har satt in extrapersonal för att klara av alla ansökningar om elcykelbidrag.

27.000 ansökningar har inkommit in sedan februari men bara ett hundratal har hunnit betalas ut.

Det beror på att tusentals ansökningar har gjorts på pappersblanketter som måste hanteras manuellt. 

Därför vädjar verket – skicka din ansökan digitalt.

Naturvårdsverket har kallat in timanställd personal för att klara av den oväntade volymen av ansökningar om bidrag för elcykel.

Regeringen har beslutat att en årlig pott med 350 miljoner kronor under tre års tid ska betalas ut i elfordonsbidrag. 

De första som sökt skulle få pengar redan i slutet av april. Men anstormningen har varit så stor att bara de första hundra ansökningarna har kunnat betalas ut.

Margareta Andersson bor i södra Stockholm. ”Jag köpte min elcykel i mars förra året. I början krånglade batteriet. Men det var bara ovana. Jag är så glad att jag har elcykel, särskilt i uppförsbackarna. Jag tycker inte att det behövs något särskilt bidrag. Staten har så många andra utgifter som är viktigare”.
Margareta Andersson bor i södra Stockholm. ”Jag köpte min elcykel i mars förra året. I början krånglade batteriet. Men det var bara ovana. Jag är så glad att jag har elcykel, särskilt i uppförsbackarna. Jag tycker inte att det behövs något särskilt bidrag. Staten har så många andra utgifter som är viktigare”. Foto: Roger Turesson

Sedan den första februari har det kommit in 27.0000 ansökningar och det strömmar hela tiden in nya. 

Omkring 6.000 ansökningar har gjort manuellt på pappersblanketter och skickats in som vanliga brev. 

Det är dessa blanketter som är den stora utmaningen för Naturvårdsverket. Eftersom varje sådan ansökan måste tas om hand av en administratör som knappar in uppgifterna för hand. 

– Det är en jätteutmaning för våra sex administratörer som jobbar med det här. Vi har blivit tvungna att kalla in timanställd personal för att hinna läsa av och skriva in dessa ärenden i systemet, säger Tomas Hallqvist som är enhetschef för miljöbidrag vid Naturvårdsverket.

Jonas Bosson bor i Vasastan och har en vanlig cykel. ”Det beror på att jag har så kort väg till jobbet. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa elcykel - för att slippa komma svettig till jobbet. Jag tycker det är bra att elcykelbidraget finns”.
Jonas Bosson bor i Vasastan och har en vanlig cykel. ”Det beror på att jag har så kort väg till jobbet. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa elcykel - för att slippa komma svettig till jobbet. Jag tycker det är bra att elcykelbidraget finns”. Foto: Roger Turesson

Förra veckan fick Naturvårdsverket in cirka 250 nya pappersansökningar varje dag och flödet av brev har inte mattats av.

Ett hundratal utbetalningarna gjordes i torsdags och fredags. Men det rörde sig bara om ansökningar som gjorts digitalt.

– De som skickat in dem per brev betas av fortlöpande, och det kommer att dröja några månader innan dessa har fått sina beslut, säger Tomas Hallqvist.

Läs också: Reglerna som cyklister måste ha koll på 

Han uppmanar alla som vill ha ett snabbt beslut att ansöka digitalt på Naturvårdsverkets hemsida.

Årets pott från regeringen är 350 miljoner kronor. När den är slut kan visserligen regeringen besluta att skjuta till mer pengar.

I annat fall får de som söker bidraget helt enkelt vänta till nästa år då det finns en ny pott som är lika stor, vilket det också gör året därpå. Om regeringens utfästelser står sig efter valet vill säga.

Albert Stessl bor i Gamla stan. I dag har han en vanlig cykel. Men han har beställt en elcykel. ”Det är ren lathet eftersom jag har en del backar att passera när jag åker hem från jobbet. Utan elcykelbidraget hade jag inte beställt någon eftersom det hade blivit för dyrt. Bara batteriet kostar ju runt tre tusen kronor och måste bytas var tredje år”.
Albert Stessl bor i Gamla stan. I dag har han en vanlig cykel. Men han har beställt en elcykel. ”Det är ren lathet eftersom jag har en del backar att passera när jag åker hem från jobbet. Utan elcykelbidraget hade jag inte beställt någon eftersom det hade blivit för dyrt. Bara batteriet kostar ju runt tre tusen kronor och måste bytas var tredje år”. Foto: Roger Turesson

Om pengarna tar slut, låter ni de digitala ansökningarna gå före i kön bara för att de är enklare att handlägga?

– Nej, vi håller koll så att det inte ska behöva hända. Om din manuella ansökan kommit in medan det fortfarande finns pengar kvar i potten så får du ett positivt besked. Vi ratar ingen bara för att den tar längre tid att handlägga, säger Tomas Hallqvist.

När tar pengarna slut?

– Det är svårt att säga, men de är långt ifrån slut ännu. 

De ansökningar som har behandlats hittills visar att ett genomsnittligt bidrag ligger på runt 4.200 kronor.

Det betyder att de 27.000 ansökningar som kommit in hittills motsvarar ungefär 114 miljoner kronor, det vill säga en tredjedel av alla pengar som ska betalas ut i årets pott.

Tomas Hallqvist räknar med att de omkring 20.000 personer som har ansökt digitalt kommer att få bidraget utbetalt inom de närmaste två veckorna. 

 

Malin Haag bor på Södermalm och köpte nyligen en vanlig cykel. ”Jag har inget behov av en eldriven eftersom jag bor en kvart från jobbet med cykeln. Om jag hade haft 30 minuter så kanske jag hade skaffat en. Att det finns ett bidrag är toppen. Det gör att fler väljer cykel i stället för bil eller buss”.
Malin Haag bor på Södermalm och köpte nyligen en vanlig cykel. ”Jag har inget behov av en eldriven eftersom jag bor en kvart från jobbet med cykeln. Om jag hade haft 30 minuter så kanske jag hade skaffat en. Att det finns ett bidrag är toppen. Det gör att fler väljer cykel i stället för bil eller buss”. Foto: Roger Turesson
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.