Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Superkatamaran testas på Mälaren

En eldriven katamaran god för nästan 30 knop kommer att testas nästa sommar.
En eldriven katamaran god för nästan 30 knop kommer att testas nästa sommar. Foto: Mauro Sculli/SSPA

Nästa sommar ska landstinget testa en snabb eldriven pendelbåt som tar 90 passagerare på Mälaren. Förhoppningen är att den ska klara kraven på vågsvall och kunna sättas in mellan Ekerö och Stockholm. En sträcka den klarar på en halvtimme.

Landstinget har beslutat om tre nya pendelbåtlinjer på Mälaren som kanske kan komma i gång redan till nästa sommar. Den ena är en triangellinje på Riddarfjärden mellan Södermalm, Kungsholmen och Tegelbacken. Den andra är en linje från Solna strand till Södersjukhuset. Den tredje är en linje från Tappström på Ekerö till centrala Stockholm.

Denna tredje linje fanns för 25–30 år sedan men lockade inte tillräckligt många resenärer för att överleva mer än några år. En anledning var att restiden för de flesta blev längre än restiden med buss och tunnelbana.

När landstinget tar upp trafiken på nytt kommer den till en början att köras med vanliga fartyg som inte kommer att gå särskilt mycket fortare än fartygen gjorde förra gången. På lite sikt när dock landstingets trafikpolitiker en förhoppning om att kunna sätta in snabba miljövänliga fartyg på traden med dispens från hastighetsbegränsningarna. Därför kommer en eldriven katamaran god för nästan 30 knop med plats för omkring 90 resenärer och ett antal cyklar att testas nästa sommar.

– Vi är väldigt nyfikna på den. Om vi kan hitta en båt som klarar miljökrav och säkerhetskrav och därmed kan köra fortare än dagens fartgränser kan vi halvera restiden, säger Karl Henriksson (KD) gruppledare i trafikfrågor i landstinget.

För att få dispens från Sjöfartsverkets hastighetsgränser måste båten klara säkerhetskrav, bullerkrav och – kanske viktigast – den får inte orsaka påtagliga svallvågor. Om elbåten lever upp till landstingets förhoppningar kan den sättas in i linjetrafik om några år. En halvtimme mellan Ekerö och centrala Stockholm slår andra trafikslag. Ungefär lika snabbt skulle den ta resenärer från Vaxholm till Stockholm, en sträcka där båten redan nu är nästan lika snabb som bussen.

– Vi vill väldigt gärna ha en linje med snabba båtar från Vaxholm till Stockholm som enbart stannar vid Gåshaga och Nacka strand. Men det finns det inga beslut om, betonar Karl Henriksson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.