Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 19:10 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/svart-hitta-ny-flygplats-i-stockholm/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Svårt hitta ny flygplats i Stockholm

Ett flygplan övar start och landning på Barkaby flygfält, som nu är nedlagt.
Ett flygplan övar start och landning på Barkaby flygfält, som nu är nedlagt. Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix

Etableringen av en ny flygplats för de mindre planen i Stockholmsregionen dröjer. Motståndet mot ett nytt fält är stort och hela processen att hitta en lämplig plats är komplicerad.

Drygt två år har gått sedan landets största flygklubb, Barkarby flygklubb strax utanför Stockholm, tvingades lämna Barkarby flygfält och låta 120 flygplan spridas ut över mellersta Sverige. Många av flygplanen som hade sin bas på Barkarby är i dag sålda och piloterna har valt att inte förnya sina licenser.

Barkarby var det enda lite större flygfältet förutom Bromma som tillät det så kallade allmänflyget i Stockholms län. Nu vill Bromma också kasta ut de små planen till förmån för de större.

– Vi kämpar på för att få ett nytt fält men de löften vi hittills fått har inte visat sig ha något värde, säger Bo Danielsson, ordförande i Barkarby flygklubb.

Klubben kan tänka sig ett enkelt fält med en bana på omkring en kilometer. Kommunförbundet Stockholms län (KSL) har beslutat att flygfältet kan vara en enklare flygplats med en bana på en kilometer lång men flygplatsen ska kunna uppgraderas till en större med en banlängd på 1,6 kilometer, för att i framtiden kunna ta emot taxiflyg och affärsjet.

– Problemet är att ingen kommun vill ha en så lång bana och därmed försvåras processen ytterligare. Flyget är på väg att dö i Stockholm, säger Bo Danielsson.

Få kommuner vill ha en ny flygplats. Dessutom är alternativen till nytt fält inte många.

En analys som LFV (tidigare Luftfartsverket) gjort av luftrummet ovanför ett 20-tal tänkbara flygplatser i Stockholmsregionen visar att hälften är olämpliga. De bedöms påverka dagens flygvägar och flygtrafik negativt. Kvar är elva platser, varav två i Haninge kommun. Dessa anses lämpliga att utreda närmare.

– I vår kommun finns ingen politisk majoritet för en flygplats, säger Martina Mossberg, moderat kommunalråd i Haninge.

De kommuner där platserna ligger tillfrågas nu om deras intresse för att en ny flygplats byggs där.

– I oktober hoppas vi veta vilken eller vilka kommuner som säger ja, säger förbundsdirektör Lennart Dahlberg vid KSL.

Om flygplatsfrågan kan lösas i höst dröjer det flera år innan flygplatsen kan tas i drift. Blir det ingen lösning ser framtiden mörk ut för allmänflyget i regionen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.