Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

T-bana via Söder skulle locka flest

Grafik: DN

En tunnelbana till Nacka ska dras via Södermalm om den ska locka många resenärer. Att bygga ihop den med motorvägen Österleden längre österut lockar betydligt färre visar SL:s trafikutredning.

Utredningen om att förlänga tunnelbanans blå linje till Nacka pågår som bäst. I sommar ska SL lämna över en första rapport till de av regeringen utsedda förhandlingsmännen HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, och till årsskiftet ska SL-utredarna ha valt den bästa stäckningen för tunnelbanan.

På måndagen samlades den politiska styrgruppen för att diskutera läget i utredningen. De fick bland annat reda på att de provborrningar som pågått på flera platser under Strömmen och Hammarby sjö de senaste månaderna så här långt visar att det går att lägga tunnelbanan i berget djupt nere under Strömmens botten.

Det betyder att bergtunnel är ett gångbart – och billigare – alternativ till en sänktunnel som placeras i Strömmens bottenslam. Bekymret med bergtunneln är att den station som planeras under östra Södermalm hamnar 85–100 meter under markytan – dubbelt så djupt som dagens djupaste stationer.

Politikerna fick också studera de beräkningar över hur många som väntas resa med de olika tunnelbanealternativen 2030. SL:s beräkningar visar tydligt att det sämsta alternativet är att dra tunnelbanan från Kungsträdgården under Djurgården och i en tunnel under strömmen mot Kvarnholmen/Finnboda och vidare mot Nacka centrum. Det alternativet – som utreds som en tanke om att bygga tunnelbana och motorväg i samma tunnel under vattnet samtidigt – lockar betydligt färre resenärer än de andra alternativen.

Den sträckning där tågen för med sig flest resenärer söderifrån in mot Kungsträdgården är den som dras via Slussen.

Att dra tunneln via Henriksdalsberget och allra västligaste Södermalm ger ungefär lika många resenärer i morgonrusningen som att dra den under Hammarby sjöstad och Sofia kyrka.

I de politiska diskussionerna om tunnelbana till Nacka och i den statliga förhandlingen förs det fram tankar om att knyta ihop någon av den gröna linjens grenar med den framtida tunnelbanan till Nacka.

Det skulle enligt SL-utredningen ge ännu fler resenärer på den blå linjens tåg in mot Kungsträdgården – omkring 70 procent fler på alternativet som dras i bergtunnel under Djurgården och får en station där.

Den ökningen motsvaras förstås av en minskning av antalet resenärer på den gröna linjen in mot Slussen. Det skulle medföra minskad trängsel i tunnelbanans getingmidja mellan Slussen och T-centralen.

Sex alternativ för t-bana till Nacka

1. Bergtunnel under Djurgården.

2. Sänktunnel via Södermalm och Hammarby Sjöstad.

3. Sänktunnel i östlig sträckning. Kombinerad motorväg och t-bana.

4. Sänktunnel med station vid Slussen.

5. Sänktunnel eller bergtunnel via Henriksdal.

6. Bergtunnel under Skeppsholmen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.