Miljöpartiet vill tillåta cykel på Tvärbanan och lokalbanor - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Ta cykeln på Tvärbanan – nytt MP-förslag

Ta cykel på lokaltåget - precis som i Danmark.
Ta cykel på lokaltåget - precis som i Danmark. Foto: Jessica Ritzén

Cyklarna är portade från nästan all kollektivtrafik i Stockholm. Nu föreslår MP att cyklar ska få tas med på Tvärbanan, lokalbanorna och vissa landsvägsbussar.

Miljöpartiet lägger nu en motion i landstingsfullmäktige om att tillåta cyklar på försök på lokalbanor och vissa långfärdsbussar.

– Vi vill att resenärerna ska kunna ta med cykeln på till exempel Roslagsbanan, Tvärbanan och på vissa landsvägsbussar, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Cyklar är i dag endast tillåtet att ta med på pendeltågen och på Saltsjöbanan i SL-trafiken men de får inte tas med från Centralstationen eller från Odenplanuppgången vid station Odenplan. Det är inte heller tillåtet att ha cykeln på tågen under rusningstid, mellan sex och nio på morgonen och mellan tre och sex på eftermiddagen. Kritik har länge framförts från cyklister i Stockholms län eftersom flera andra landsting tillåter cyklar på bussar.

– Vi vet i dag att många som reser med kollektivtrafiken även önskar kunna ha med sin cykel för att fortsätta sin resa till ett slutmål som antingen inte ligger inom gångavstånd från en kollektivtrafikanslutning eller där cykel skulle vara ett mycket snabbare alternativ, säger Tomas Eriksson (MP).

Enligt MP vore det redan i dag möjligt att låta cyklar åka med Roslagsbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan samt Nockebybanan om man inrättar ett system som klargör att barnvagnar och rullstollar har företräde för cyklar. Särskilt Roslagsbanans nya vagnar är anpassade för fler cykelplatser.  

Sverige ligger långt efter flera andra europeiska länder när det gäller cykeltransporter. I Danmark går det exempelvis utmärkt att ta med sin cykel både på tåg och bussar. I Köpenhamn erbjuds cyklister även att åka gratis med cykel på deras tunnelbana S-tåget. Enligt DSB ökade passagerarantalet då med cirka åtta procent i kollektivtrafiken.

– Det är inga konstigheter med cyklar i spårtrafiken utomlands och med tydliga regler kan det funka smidigt även här. Det handlar om att hänga med i utvecklingen och möta resenärernas efterfrågan, säger Tomas Eriksson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.