Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Taxibolag utökar stickprovskontroller

Foto: Ulrika By

Sju taxibolag har avtal med landstinget för att köra rullstolstaxi. Ett av dem, Samtrans, har efter att misstankarna om överutnyttjande uppkommit, beslutat att utöka stickprovskontrollerna och införa systematiska kontroller en gång i månaden. 

– Vi har nolltolerans för fusk. Vi har inte bara ansvar för våra resenärer, utan även för de skattemedel vi förvaltar, säger Anders Larsson, vd på Samtrans som har drygt 40 procent av rullstolstaxitrafiken, ett avtal värt runt 250 miljoner kronor.

Totalt delar de sju taxibolagen (se faktaruta) på 589 miljoner kronor för att utföra tjänsten. 

Enligt Anders Larsson är inte Samtrans involverad i något av de tio fall av misstänkt överutnyttjade som DN skrivit om.

– Någon gång per år upptäcker vi ett resemönster som avviker. Det rapporteras direkt till färdtjänsten. I enstaka fall under åren har vi upptäckt att en förare fuskat, det leder till omedelbar avstängning, fortsätter han.

Samtrans har sedan i våras systematiserat den interna uppföljningen av resemönstren och de kommer att genomföra utökade stickprovskontroller.

– Vi är också mycket tydliga mot de åkerier och chaufförer vi anlitar, säger han.

Samtrans engagerar 700 chaufförer som i sin tur är anställda hos drygt 160 olika åkare.  Att ha full koll på dem är omöjligt, ”alla är förmodligen inte perfekta”, noterar Anders Larsson. Alla måste dock börja med att gå igenom ett språktest.

– Två tredjedelar av dem som gör testet klarar det inte. Och då kan man inte jobba åt oss, säger Anders Larsson.

Vidare genomför Samtrans utbildningar där chaufförerna själva får prova på hur det är att åka rullstolstaxi, spännas fast och köras runt. Ibland också med ögonbindel.

– Det är viktigt att chaufförerna förstår vad det handlar om för de individer de möter. Får vi påstötningar om att någon kört knyckigt eller för fort kan vi gå tillbaka och kolla både vilka hastigheter de hållit och vilka g-krafter våra resenärer utsatts för.

Anders Larssons bild är att branschen blir mer och mer seriös och att avtalen är utformade så att ”alla utförare måste vara på tå”.

– Rullstolstaxi har gett en stor grupp människor en chans att delta i samhället på ett bättre sätt. Det är sorgligt att ett fåtal personers omåttliga utnyttjande av färdtjänstservicen drabbar andra, i detta fall en grupp i samhället som redan från början är utsatt, säger han.

Fotnot: DN har sökt företrädare för alla bolagen. Samtrans, Taxi Kurir och Sverigetaxi har svarat. Taxi Kurir meddelar att de inte har några verktyg för att utföra stickprovskontroller. Sekretessen hindrar dem och kontrollfunktionen är landstingets uppdrag. I de få fall de upptäckt fusk har föraren stängts av direkt. Sverigetaxi säger att de uppfattar att det som hänt i fallet med Jeanette Engbloms son är ”oanständigt” och att det ankommer på dem att se till att det finns tillräckligt med fordon och att utföra transporterna till givet pris med välutbildade och duktiga förare. De förväntas inte, enligt avtalet, ha synpunkter på hur mycket en resenär utnyttjar möjligheten att boka en rullstolstaxi.

Fakta.Bolagen som kör rullstolstaxi

Sju bolag kör rullstolstaxi i länet. Brukaren kan själv välja vilket bolag den vill åka med. Totalt delar bolagen på 598 miljoner kronor per år. Rullstolstaxi kostar 471,4 miljoner, sjukresor med rullstolstaxi 122 miljoner och specialtaxi (bårtaxi) kostar 4,6 miljoner kronor – per år.

Bolagen är:

Samtrans

Taxi Kurir

Sverigetaxi

Ekerö taxi

Haninge och Nynäshamns taxi

Sirius

Taxi Södertälje

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.