Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Tio personer åkte färdtjänst för 19 miljoner – nu ska de granskas

Foto: Hampus Andersson

Ett tiotal individer med tillstånd att resa med färdtjänst i Stockholms län reste för drygt 19 miljoner kronor förra året. Det motsvarar mellan 20 och 30 resor per person och dag – eller 40–90 mil per dygn. Nu ska den lilla gruppen färdtjänstresenärer specialgranskas av landstingets trafikförvaltning.

– Den som har rätt till färdtjänst har rätt att resa när den behöver. Nu har vi dock tydliga indikationer på att en mindre grupp resenärer åker för väldigt mycket pengar. Då har vi en skyldighet att granska vad som ligger bakom det, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i trafiknämndens färdtjänstutskott.

I går, måndag, beslutade ett politiskt enigt utskott att man ska granska behovet av färdtjänst hos den lilla gruppen individer.

Att ett tiotal individer reste för 19,4 miljoner kronor under 2017 sticker definitivt ut. Enligt tjänsteutlåtandet från trafikförvaltningen, som är signerat av chefen på trafikavdelningen Fredrik Cavalli-Björkman och förvaltningschefen Caroline Ottosson, finns det resmönster i den här gruppen som ”bör utredas vidare”.

Det handlar om personer som gör 20–30 resor per dag eller dagliga resor som är mellan 40 och 90 mil långa.

Hur är det ens möjligt för en person att hinna göra 20–30 resor per dygn?

– Det är precis det vi måste titta på. I dag kan vi bara spekulera. Det kan handla om allt från rena olagligheter till personer som har så allvarliga sociala problem att de i princip bosatt sig i en färdtjänsttaxi. Vad det än är måste så måste vi se till att det här går rätt till, säger Fredrik Wallén.

Läs mer: Funktionshindrade demonstrerar för bättre färdtjänst

Innan sommaren hoppas Fredrik Wallén och Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i landstinget, på en första rapport.

I den händelse att man kommer fram till att det handlar om överutnyttjande eller fusk ska det, som det heter, vidtas åtgärder. Antingen i form av begränsningar för individens resande eller – om det skulle handla om systematiskt fuskande – polisanmälningar.

– Det här är så omfattande  att det troligtvis finns fall där resenärer utnyttjat systemet. Lika lite som vi vill ha fusk och tjuvåkning i kollektivtrafiken vill vi ha det inom färdtjänsten, säger Kristoffer Tamsons (M).

Foto: Hampus Andersson

Kan det vara så att det handlar om resor som landstinget betalat men som inte ens genomförts?

– I nuläget kan vi inte spekulera, vi vet ingenting om varför det ser ut så här. Det viktiga nu är att vi tar reda på varför och att vi sätter stopp för det som inte är rätt och riktigt, säger Kristoffer Tamsons.

Färdtjänsten i länet kostar 1,4 miljarder om året. Det är en rättighet som prövas och utnyttjas av ungefär 70.000 länsbor. Av dem har ungefär 23.000 inga begräsningar – de kan resa så mycket de behöver. Det handlar om individer som behöver specialfordon (rullstolstaxi) och de som beviljats undantag från samplanerat resande samt 4.000 individer som är under 25 år.

Dessa 23.000 personer reser alltså obegränsat – till samma kostnad som ett 30 dagars SL-kort till reducerat pris.

– Vi vill givetvis att den som har rätt till och behov av färdtjänst ska få det. En enskild person kan innebära kostnader i miljonklassen utan att det är något fel med det. Men det ska ske efter lagar, riktlinjer och principer, menar Fredrik Wallén.

Det var politikerna själva, som efter att både tjänstemän och intresseorganisationer påpekat att det finns en överanvändning av färdtjänsten, uppmanade trafikförvaltningen att ta en närmare titt på siffrorna. Detta skedde redan i höstas.

Att det tidigare förekommit enstaka fall av fusk är ingen nyhet, rapporteringsrutinerna har enligt förvaltningen skärpts efter hand och i dag har man en helt annan uppföljning av verksamheten än tidigare.

– Skattekronorna ska användas på rätt sätt. Vi vill gå till botten med det här nu, en gång för alla, metodiskt och gediget, säger Kristofer Tamsons.

Läs mer: Nya bråk om villkor för färdtjänst 

Enligt Fredrik Wallén välkomnas en granskning även av intresseorganisationerna.

– Det ligger i allas intresse att resurserna fördelas rättvist och åt dem som behöver. Självklart vill vi också minska stora och omotiverade kostnader för ett litet antal personer.

I dagsläget säger sig politikerna i färdtjänstutskottet inte veta vilken typ av färdtjänstresenärer den lilla gruppen av som reser väldigt intensivt representerar, om de är yrkesarbetade, studenter eller om de har särskilda behov.

– Vi politiker ska inte veta vilka dessa individer är. Nu får förvaltningen reda ut hur det ser ut och sedan får vi gå vidare med hur vi ska agera.

Är det inte risk för en hetsjakt på individer som behöver och har rätt till färdtjänst?

– Om någon skulle få sitt behov omprövat så går det alltid att överklaga ett sådant beslut. Resor till arbete och studier kommer inte att begränsas för någon resenär. Vi är ute efter fusk och överutnyttjande, ingenting annat, säger Fredrik Wallén.

Varken han eller Kristoffer Tamsons kan svara på om man har för avsikt att gå bakåt i tiden för att se hur det sett ut med överutnyttjande tidigare.

– Vi får avvakta förvaltningens första rapport innan vi fattar beslut om fortsättningen, säger Fredrik Wallén.

Fakta.Färdtjänsten i Stockholm län

Varje dag genomförs mellan 10.000 och 12.000 resor med färdtjänst i länet. Det innebär drygt fyra miljoner resor om året. Kostnaden uppgår till 1,4 miljarder.

Tjänsterna utförs efter att tjänsterna upphandlats av landstinget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.