Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Tomas Rudin (S): Dags att börja utreda plan B

Ett förslag på framtidens Slussen.
Ett förslag på framtidens Slussen. Foto: Magnus Hallgren
Den omdiskuterade planen ”Nya Slussen” kommer inte att klara sig genom den juridiska processen och det är dags för Stadshuset att börja utreda plan B. Det säger oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (S) .

Förslaget till Nya Slussen stoppades av mark- och miljödomstolen den 12 december förra året. Sedan dess har alla inblandade väntat på att staden skulle överklaga beslutet till mark- och miljööverdomstolen.

– Kommunstyrelsen skulle ta upp överklagandet i januari, men sköt upp det till februari, säger Tomas Rudin. Sedan bad man om anstånd till i mars. Ärendet skulle behandlas av kommunstyrelsen nästa onsdag, men har nu strukits från föredragningslistan. Juristerna i Stadshuset har helt enkelt svårt att motivera ett överklagande.

Mark- och miljödomstolen stoppade planen Nya Slussen för att den redan gällande detaljplanen för­bjuder byggen framför KF:s glashus.

– Det finns inget formellt fel i domstolens beslut. Men mark- och miljööverdomstolen ger bara prövningstillstånd om en klagande kan påvisa formella fel från den undre instansen. Några sådana fel är svåra att finna och det är därför överklagandet ännu inte lämnats in, säger Tomas Rudin.

– Jag tror att hela planen kommer att dras tillbaka inom några veckor och då är det dags att börja utreda plan B i detalj.

Den bygger på att nuvarande Slussen jämnas med marken och att ny byggs inom samma skepnad.

– Det kan man göra inom de detaljplaner som redan finns och man behöver ingen ny omfattande planprocess, säger Tomas Ruin. En byggstart ligger bara ett enkelt bygglov bort.

Tomas Rudin tycker att det liggande förslaget Nya Slussen är dåligt ”bortom alla rimlighet”.

– Det försämrar kollektivtrafiken, det blir dyrare än de beslutade åtta miljarderna och det innebär en oerhörd belastning för Stockholm med åtta års byggtid.

Tomas Rudin talar helst om pengar och fakta när det gäller Slussen.

Vad tycker du om det estetiska, hur Nya Slussen skulle bli?

– Man kan säga mycket om det. Det värsta är förslaget att anlägga en åttafilig motorväg ner mot Skeppsbron. Det är så okänsligt mot den här platsens själ att det är helt makalöst att det fått gå så här långt.

Socialdemokraterna i Stadshuset tänker för ögonblicket inte driva frågan politiskt.

– Har man ett beslut i kommunfullmäktige måste man acceptera det, även om röstsiffrorna bara var 51 mot 48. Nu är det upp till den juridiska processen. Så vi avvaktar helt enkelt hur den slutar. Men vi förbereder oss på vad som komma skall om och när stadens plan faller.

Ombyggnaden av Slussen

Slussen har varit i dåligt skick under många år och de senaste utredningarna om Slussens framtid påbörjades för mer än 20 år sedan.

Det nu stoppade förslaget Nya Slussen presenterades för första gången 2004. Det vidareutvecklades av fem internationella arkitektfirmor och antogs av Stockholms kommunfullmäktige 2009.

Enligt planerna skulle byggstarten ske i år och bygget skulle ta åtta år. Den starkaste kritiken har gällt den åttafiliga vägen ner mot Skeppsbron och den stora busshållplatsen som ska sprängas in i Katarinaberget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.