Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 09:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/trafikborgarradet-om-elsparkcyklarna-statsministern-skjuter-ifran-sig-ansvaret/

STHLM

Trafikborgarrådet om elsparkcyklarna: ”Statsministern skjuter ifrån sig ansvaret”

Foto: Alexander Mahmoud

Statsminister Stefan Löfven anser att det är kommunernas ansvar att lösa problemen med elsparkcyklar. Men Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén, kräver hårdare tag från regeringen.

– Statsministern skjuter ifrån sig ansvaret, säger han.

Det var i fredags som statsminister Stefan Löfven sa till TT att det är kommunernas jobb att lösa elsparksfrågan.

– Om man tittar här i Stockholm är det för många elsparkcyklar och dålig ordning. Det är allvarligt för trafiken. I Stockholm stad kan man göra mer, sa statsministern.

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), riktar skarp kritik mot uttalandet:

– Problemet är att det inte finns någon tydlig lagstiftning för oss att styra med. Vi lämnas ensamma i sticket, säger han.

Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Lisa Mattisson

Han och det egna partiet vill att ett särskilt tillstånd ska krävas för att hyra ut elsparkcyklar i Stockholm.

Ett sådant föreslås kosta 1 400 kronor per cykel per år och omfattas av ett 20-tal olika krav och begränsningar.

Förslaget som det grön-blå styret i Stockholm har lagt fram gäller bland annat ändringar i de lokala ordningsföreskrifterna. Den 26 augusti togs beslut i trafiknämnden och om allt går som planerat kommer de nya reglerna att gälla från och med den 1 januari.

Men för att ändringarna ska kunna tillämpas krävs att polismyndigheten beslutar om att ett tillstånd för elsparkcyklar är nödvändigt i Stockholm.

Det har man bland annat gjort i Göteborg.

– Eftersom att det inte finns någon tydlig lagstiftning agerar polismyndigheten på olika sätt på olika platser. Vi vet därför inte om vårt beslut kommer att vara giltigt, säger Helldén.

Antalet elsparkcyklar i Stockholm mer än dubblerats de senaste åren, till omkring 23 000. Bara de senaste månaderna har siffran stigit med 7 000 tvåhjulingar, enligt Stockholms stad.

Samtidigt har antalet olyckor med koppling till elsparkcyklar ökat rejält, enligt polisen.

Läs mer:

Stockholm vill införa maxtak för elsparkcyklar

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt