Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 20:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/trafikverket-ifragasatter-uppgifter-om-halka-vid-bussolyckan/

STHLM

Trafikverket ifrågasätter uppgifter om halka vid bussolyckan

Vid frontalkrocken mellan SL-bussen och en bärgningsbil på Stavsnäsvägen på måndagen skadades ett tjugotal passagerare, varav fyra allvarligt.
Vid frontalkrocken mellan SL-bussen och en bärgningsbil på Stavsnäsvägen på måndagen skadades ett tjugotal passagerare, varav fyra allvarligt. Foto: Miranda Solvang

Väg 222 mot Stavnäs i Värmdö kommun är en vägsträcka där det skett i genomsnitt 11 olyckor per år under de senaste tio åren. Den allvarliga bussolyckan i måndags utreds nu av Trafikverket och kan även bli föremål för Statens haverikommission.

– Först måste vi titta på orsaken till olyckan så att man inte gör akuta åtgärder som är helt felaktiga, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

20 personer skadades, varav fyra allvarligt, när en SL-buss frontalkrockade med en bärgningsbil på väg 222 på måndagsförmiddagen. Enligt vittnesuppgifter ska det ha varit halt på platsen, men enligt Trafikverket som ansvarar för vägunderhållet finns det inga uppgifter om halka.

– Vi har information om att det inte varit så halt just där. Halkbekämpning med salt gjordes strax efter 18 dagen innan och förhoppningen var att det skulle ligga kvar under måndagen. Vi kommer att utreda hur halkbekämpningen fungerat, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Olycksstatistiken från Transportstyrelsen visar att vägsträckan mellan Ålstäket och Stavsnäs på 222 är olycksdrabbad. De senaste tio åren har 117 trafikolyckor inträffat på sträckan, varav nio allvarliga. Majoriteten av olyckorna på den smala och slingriga vägen har varit singelolyckor, eller möten med fordon eller upphinnande fordon.

– Vi vet att det är en väldigt smal väg med intensiv trafik, inte minst sommartid. Den har sina utmaningar för att det är en gammal väg som slingrar sig mellan vattendrag, bergknallar och raviner, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

”Vi har information om att det inte varit så halt just där. Halkbekämpning med salt gjordes strax efter 18 dagen innan och förhoppningen var att det skulle ligga kvar under måndagen”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Vi har information om att det inte varit så halt just där. Halkbekämpning med salt gjordes strax efter 18 dagen innan och förhoppningen var att det skulle ligga kvar under måndagen”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. Foto: Miranda Solvang

Många Värmdöbor har länge velat se säkerhetsanpassningar av vägen, exempelvis med sänkt hastighet och på vissa sträckor gäller i dag 50 eller 30 kilometer i timmen. Trafikverket ska nu utreda om vägen behöver säkerhetsanpassas ytterligare.

– Det vi kan göra själva är att hastighetsanpassa vägen. Men ska man göra någon större förändring som att bredda vägen ingår det i länsplanens ansvar, där både kommuner, regionen och Trafikverket finns med, då handlar det om vad man vill prioritera, säger Bengt Olsson.

Att bredda vägen och sätta upp mitträcke kräver dessutom även samtliga markägares tillstånd enligt Trafikverket.

– Det finns ett antal utmaningar när man vill förändra utseendet på en väg, exempelvis måste man få tillstånd av markägarna som finns längs vägen, det kan vara ganska många.

Många Värmdöbor vill se säkerhetsanpassningar av vägen.
Många Värmdöbor vill se säkerhetsanpassningar av vägen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafikverket var på plats på måndagseftermiddagen för en första undersökning av olycksplatsen.

– Först måste man titta på orsaken till olyckan så att man inte gör akuta åtgärder som är helt felaktiga. Har det inträffat sjukdomsfall hos någon som körde fordonen eller har något gått sönder i fordonen? Hur har däcken sett ut på fordonen, finns det underhåll som inte gjorts. Det är sådant vi tittar på, säger Bengt Olsson.

Statens haverikommission med uppgift att utreda de allvarligaste olyckorna i samhället var också vid olycksplatsen på måndagseftermiddagen.

– Vi gjorde en olycksplatsundersökning tillsammans med polisen och utifrån den informationen ska vi ta ställning inom de närmaste dagarna om vi ska utreda olyckan eller inte. Det handlar både om antalet skadade och antalet potentiella säkerhetsvinster, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande vid Statens haverikommission.

Keolis, som kör bussarna i Värmdö på uppdrag av SL, uppger att förarens skador är allvarliga men inte livshotande.

– Läget är stabilt efter omständigheterna, säger Karin Nilsson Malmén på Keolis.

Skadeläget för de 12 passagerare som fick föras till sjukhus på måndagen är oklart.

Läs mer:

Taxiföraren var först på plats - ”Aldrig sett något värre”

SL-buss i frontalkrock - tjugotal skadade

Ämnen i artikeln

SL
Värmdö
Trafikverket
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt