Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Tredje dagen av datahaveri för Stockholms stad

IT-konsulten Tietos datahaveri påverkar ännu på onsdagen delar av Stockholms stads webbtjänster. Staden har ännu inte hunnit beräkna vad haveriet har kostat.

Stockholms stads hemsida har fungerat under hela tiden som datahaveriet pågått. Man har nu också fått i gång stadens intranät, som låg nere fram till på tisdagen.

Däremot har ännu inte två drabbade tjänster startats: Skolwebben och en applikation för att söka utannonserade tjänster.

– Vi håller på och testar dem och räknar med att starta dem i eftermiddag, säger kommunikationsdirektör Hanna Brogren till DN.se vid lunchtid på onsdagen.

– Sedan har vi också en störning i en intern e-tjänst, men den har vi en dubblering på.

Stockholms stad är på onsdagen inne på tredje arbetsdagen av datastörningar.

Vad har haveriet kostat er?

– Nu har vi fokuserat helt på att se till att det ska komma i gång, att det ska bli så lite störning som möjligt för lärare, elever och andra stockholmare. Och se till att det är hög kvalitet när det startar.

– Sedan får man läsa vad som står i avtalet med Tieto. Men det är nästa steg.

Kommer ni att ha kvar Tieto som leverantör?

– Vi har ett avtal som vi följer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.