Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Turister lurade på nota

Stortorgskällaren ser allvarligt på händelsen.
Stortorgskällaren ser allvarligt på händelsen. Foto: Magnus Hallgren
En stor röd stämpel har lurat turister att ge minst 20 procent dricks på krogen i Gamla Stan. Det rapporterar dansk press. ”Det här låter som en typisk turistfälla”, säger Clemens Wantschura, ansvarig för betalfrågor på Sveriges hotell- och restaurangföretagare.

Två danska turister i Gamla stan fick en obehaglig överraskning efter ett krogbesök. När notan kom in fick de lägga på tjugo procent extra i dricks.

– De hörde att vi var turister. Jag är övertygad om att de försökte lura oss på grund av det, säger Paul Eller.

Paul Eller och hans hustru Else-Marie från Hillerød i Danmark seme­strade i Stockholm under en långhelg i juni. Sällskapet tillbringade kvällen på restaurang Stortorgskällaren i Gamla stan. De var nöjda med besöket.

Ända tills notan kom in.

Längst ned på kvittot fanns en röd stämpel. Där stod att en serviceavgift på 20 procent inte var inkluderat. Paul frågade personalen hur regelverket kring dricks ser ut i Sverige.

– Kyparen svarade att här i Sverige får restaurangerna välja om de vill inkludera dricksen från början eller lägga på den i efterhand, säger Paul Eller.

Men det stämmer inte. I Sverige är extra dricks som läggs på notan en frivillig gåva, som är helt upp till kunden att ge om denne är nöjd med servicen.

Ordförande för Stortorgskällarens styrelse, Conny Lantz, menar att det inte har funnits några direktiv från ledningen att uppmana matgästerna att betala extra dricks. Han uppger att han inte vet hur stämpeln har hamnat på kvittot.

– Vi ser mycket allvarligt på det här, och kommer att undersöka saken grundligt, säger Conny Lantz.

Sveriges hotell- och restaurangföretagare har aldrig hört talas om något liknande fall.

– Det här låter som en typisk turistfälla. Som ett försök att lura turister som inte har koll på hur det svenska drickssystemet fungerar. Om det är juridiskt olagligt skulle behöva prövas i en domstol, men klart är att det är ett förkastligt beteende, säger Clemens Wantschura, ansvarig för betalfrågor på SHR.

Polisens bedrägerirotel har inte tidigare hört talas om företeelsen. Polisen får dock regelbundet in anmälningar från turister som känner sig lurade. Turister kan bli av med pengar på gatuspel, och drabbas av skimning, där magnetremsan på deras kontokort blir kopierad. Men främst gäller polisanmälningarna dyra taxinotor.

DN.se kunde i förra veckan berätta om en utländsk besökare som fick betala drygt 2.600 kronor för en resa från Kistamässan till Arlanda. Polisens bedrägerirotel får in många liknande anmälningar.

– Tyvärr är det här ingenting som vi kan gå vidare med. Eftersom vi har fri prissättning så är det inte olagligt att sätta höga priser, säger Jan Olsson, utredare på polisens bedrägerirotel.

Marknadsföringsbolaget Stockholm Visitors Bord får även in klagomål från turister som drabbas när ficktjuvsligor från andra länder kommer till Sverige.

– Men vanligast är nog att folk klagar på dåligt väder om det har regnat. Och de flesta är trots allt nöjda, säger Ann-Charlotte Jönsson, presschef.

Turisten och restauranggästen Paul Eller lade till 240 kronor i ext­ra dricks på notan efter måltiden i Gamla stan.

– Att en restaurang försöker lura sina gäster på det här sättet känns tråkigt. Jag känner mig lurad och besviken, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.