Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Tusentals ”vanebilister” får åka gratis buss och tunnelbana

Snart får tusentals personer åka gratis med tåg, tunnelbana och bussar. Målsättningen men den nya satsningen är att länets ”vanebilister” ska ställa undan bilen.

Länets ”vanebilister” ska under några veckors tid få åka kostnadsfritt med SL-trafiken. Landstinget hoppas att deras prova-på-kampanj, som inleds nästa år, ska få fler att lämna bilen hemma.

– Om vi kan dra vårt strå till stacken genom att ge människor en bättre möjlighet att åka till jobbet på ett bra sätt och dessutom kunna bidra till miljön så är det jättebra, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Ett liknande försök har tidigare genomförts i Södertälje. Av de cirka 100 personer som deltog i testet fortsatte 24 procent att åka kollektivt, vilket sågs som ett gott resultat.

– Vi lägger den piloten till grund för att skala upp det här och göra det till en del av vår verktygslåda, där vi årligen kommer att välja ut ett antal områden. Vi har inte bestämt det exakta antalet personer, men det kanske handlar om en handfull försök på tusen personer, säger Kristoffer Tamsons.

Läs också: SL på plus igen efter många svåra år

Det är inte helt enkelt att bli utvald. För att ha bäst chans bör du bo i ett område med många flitiga bilanvändare. Det kan också vara till din fördel om du nyligen har flyttat inom länet, bytt arbete eller på annat sätt befinner dig i en ny livssituation.

Om vi kan dra vårt strå till stacken genom att ge människor en bättre möjlighet att åka till jobbet på ett bra sätt och dessutom kunna bidra till miljön så är det jättebra.

– Om man flyttar till en ny kommun eller en ny stadsdel så har man redan börjat pröva nytt. Och då är man många gånger redo att kanske pröva ännu lite mera nytt, säger Kristoffer Tamsons.

När får personer reda på om de är utvalda?

– Det är framför allt busstrafiken vi ser framför oss som en bärande del i det här arbetet. Startskottet blir att titta på var det här kan vara intressant att pröva och i vilken omfattning, så ska vi se till att få det här på plats under det kommande året.

Kostnaden för landstinget är minimal, enligt trafikförvaltningen. Eftersom personerna ändå inte åker kollektivt beräknar man att den enda kostnaden är själva produktionen av SL-korten. Kristoffer Tamsons hoppas att den lilla kostnaden snabbt ska vändas till nya intäkter.

Läs också: God SL-ekonomi öppnar för bussatsning

I dag använder drygt 49 procent av invånarna i Stockholms län kollektivtrafiken. Målsättningen är att 54 procent av stockholmarna ska åka kollektivt 2030. Det kräver 220.000 nya dagliga resenärer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.