Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Tvärbanans Kistagren kan skjutas upp

Foto: Hasse Holmberg/TT

Tunnelbanesatsningar och dålig ekonomi gör att landstingets trafikförvaltning vill skjuta upp bygget av Tvärbanans Kistagren till 2022. ”Fullständigt orimligt”, är reaktionen i Sundbyberg.

Landstinget har stora bekymmer med de miljardinvesteringar som behövs i vården och kollektivtrafiken.

I morgon, tisdag, ska politikerna i trafiknämnden diskutera dyster läsning från förvaltningen. Slutsatsen i en genomgång av underlaget inför budgeten nästa år är att det inte finns så mycket kvar till investeringar efter Citybanan, uppgraderingen av tunnelbanans röda linje och moderniseringen av Roslagsbanan.

Speciellt inte när landstinget har åtagit sig en stor medfinansiering plus att köpa nya tåg, ordna en ny depå och bygga bussterminaler i de kommande tunnelbaneprojekten.

Förlängningen av Spårväg City till Ropsten har redan utgått ur planerna fram till och med 2021.

Nu föreslår trafikförvaltningen att även bygget av Tvärbanans Kistagren skjuts upp till 2022.

Men det innebär både att spårvägen blir ännu dyrare och att den spårvägsbro som redan byggts vid Ulvsunda i åtskilliga år blir ett monument över ett bygge som ständigt skjutits upp.

– Det här får bara inte bli det slutliga budgetbudet. Det vore oerhört allvarligt om Tvärbanan sköts upp igen, säger Mikael T Eriksson (M), ordförande i kommunstyrelsen i Sundbyberg.

Han jämför gärna centrala Sundbyberg med omkring 10.000 bostäder med den nya stadsdelen Stora Ursvik med ungefär lika många bostäder som nu byggs i ganska högt tempo.

– I centrala Sundbyberg har vi tunnelbana, pendeltåg och Tvärbana. I Stora Ursvik finns bara en busslinje. Hela planeringen utgår från att Tvärbanan ska byggas snart. Enbart bussar håller inte i längden, säger Mikael T Eriksson.

Liberalerna i Sundbyberg, Bromma och Kista kräver gemensamt att landstinget håller fast vid sin plan som innebär att bygget av Tvärbanan till Kista ska starta på allvar 2017.

– Vi accepterar inte ytterligare förseningar. Det skulle vara förödande för sundbybergare som bor i Rissne och Ursvik, säger Johan Storåkers (L), kommunalråd i Sundbyberg

Liberalerna kräver liksom Mikael T Eriksson ett snabbt svar från den styrande borgerliga alliansen i landstinget med innebörden att det inte är aktuellt att skjuta upp spårvägsbygget till tidigast 2022. Än så länge har svaret inte kommit.

Mycket bostäder

Omkring 16 000 nya bostäder planeras i anslutning till Tvärbanan Kistagren som beräknas kosta 4,9 miljarder. Kistagrenen går från Norra Ulvsunda vid Bromma flygplats, Solvalla, Stora Ursvik och Kista till Helenelund. Den får sammanlagt tio hållplatser och restiden från Norra Ulvsunda till Helenelund beräknas bli 23 minuter.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.