Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Tvärförbindelse Södertörn kan bli 80-väg

Foto: Anders Wiklund/TT

Trafikverket har flaggat för att kostnaderna för Tvärförbindelse Södertörn kan överskrida budget. Nu föreslås lägre hastighet på vägen som en besparingsåtgärd.

Diskussionerna om Tvärförbindelse Södertörn, eller Södertörnsleden som den kallades tidigare, har pågått under många år. I våras togs beslut om sträckningen av vägen som kommer att gå mellan E4/E20 vid Skärholmen/kungens kurva, via Flemingsberg och vidare till riksväg 73 till Haninge.

Vägen har planerats sedan hösten 2014 och förhoppningen är att den ska vara färdig 2026. Nu kommer nya uppgifter om arbetet.

Tidigare i somras hölls ett möte där flera söderortskommuner, Trafikverket och Stockholms läns landsting deltog. Enligt ett protokoll från möte diskuteras besparingar på vägprojektet - som i tidigare nationell plan har haft en budget på 4,9 miljarder kronor. Trafikverket har tidigare flaggat för att kostnaderna kan bli högre.

Vid mötet diskuterades bland annat sänkta hastigheter på vägen som en besparingsåtgärd.

”Exempel på besparingar kan vara lägre hastighet 80 km/h”, står det i protokollet.

Den nya nationella planen för trafiksatsningar i Sverige lämnas över till regeringen under torsdagen.

Läs mer: Förbifarten kan bli ett lyft för pendlare

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.