Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Uppror mot SL: ”Här har vi bara bussen”

Bussupproren sprider sig snabbt i länet. I Botkyrka, Norrtälje och Värmdö är missnöjet med neddragna busslinjer redan högljutt. På Ekerö – där 19 busslinjer kortas, får färre turer eller helt försvinner – har invånarna samlat 1.200 namnunderskrifter.

Mattias Annwall och Katrin Friberg på Ekerö har startat en namninsamling på nätet efter att SL och trafikförvaltningen släppt vad de kallar en ”veritabel bomb”. Så kal­lar de sparpaketet på 100 miljoner kronor som rör 133 busslinjer i länet, varav 19 på Ekerö.

– Ett förödande förslag. Till exempel blir det inga bussar dagtid till Kungsberga där jag bor. Om man då tar bussen på morgonen och har ett möte på kvällen så kommer man inte hem, säger Katrin Friberg.

Ekerö kommun består till stor del av landsbygd. Hållplatsskyltarna på Färingsö vittnar om sparsam trafik som nu kan glesas ut eller försvinna. Ett par linjer kortas.

– Det är inte realistiskt att gå sex kilometer till närmaste hållplats på smala och mörka vägar. SL:s kundtjänst svarar att resenärerna får hitta ”alternativa färdsätt”, men här finns bara ett färdsätt, säger Mattias Annwall.

Bussföraren Urban Wahlström väntar på avgång i Stenhamra centrum.

– Om man säger på våren att trafiken ska öka, och på hösten gör tvärtom, då har det inte med resandet att göra, säger Urban Wahlström.

Han förutspår starka reaktioner över hela länet.

– Om man drar ner på stomlinjerna blir folk helt galna. Det har gjorts förut, och sedan tagits tillbaks. Så blir det nog nu också. Om man menar 100 procent allvar, säger han.

Namninsamlingen ska lämnas till trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) i slutet av september. Kommunstyrelsens ordförande i  Ekerö, Adam Reuterskiöld (M), har förståelse för kommuninvånarnas protester.

– Ekerö har bara en väg in och ut ur kommunen och det här slår direkt mot köerna. Jag hade förväntat mig neddragningar framför allt där det går dubbel trafik. Ekerö och Norrtälje drabbas hårdast, och jag har svårt att se hur man har räknat, säger Adam Reuterskiöld, som hade välkomnat en höjning av SL-taxan.

Flera protestgrupper har nu startats runt om i länet, bland annat i  Botkyrka, Norrtälje och på Värmdö. Även i Södertälje är missnöjet stort, där påverkas hela tio busslinjer.

– Det är ruskigt att SL gör så här och sättet man gör det på – utan dialog. Vi vill att folk ska kunna pendla åt olika håll. Nu kommer fler att ta bilen och det är dåligt för Södertälje, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsen ordförande.

I dagarna har berörda kommuner kallats till samråd med SL och trafikförvaltningen. Huvudprincipen är glesare trafik, och resandeunderlaget väger tungt. Däremot läggs inga direktlinjer ner där spårtrafik går parallellt.

– Vi måste först göra fördjupande analyser. Vilka effekter får öppnandet av Citybanan, trängselskatt på Essingeleden och hur är situationen på pendeltågen? säger Sara Catoni, trafikdirektör på SL.

Varför drabbas kommunerna olika?

– Utformningen är sådant att resandet ska påverkas så lite som möjligt, men vissa områden drabbas mer, säger hon.

Fakta. Kollektivtrafiken bantas

Totalt ska SL spara 300 miljoner kronor 2016.

Under våren har besparingar på pendeltågstrafiken och i tunnelbanan genomförts. Då räknade bussentreprenörerna på besparingar om 250 miljoner kronor, som sedan drogs tillbaka.

Förslaget om höjd SL-taxa med 100 kronor röstades ner i juni av Social­demokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Den 8 september presen­terades sparkravet på 100  mil­joner kronor på busstrafiken. 133 buss­linjer berörs och 12 läggs ner. Kommunernas remisstid går ut den 9 oktober.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.